خلاصة:
الزام شرکت ها به گزارشگری سودهای میاندوره ای و گزارش های سود پیش بینی شده سالیانه در بورس اوراق بهادار تا 30 روز بعد از پایان هر میان دوره، این سوال را به ذهن متبادر می سازد که آیا اعلان همزمان این دو سود بر واکنش بازار به نوع و ماهیت اخبار هر کدام از این سودها تاثیر می گذارد و باعث واکنش متفاوت بازار سرمایه نسبت به این نوع ازاطلاعات می شود یا خیر و مهمتر از همه اینکه بازار به کدام یک از این سودها توجه بیشتری می کند. بر همین اساس تحقیق حاضر در صدد است تا به توجه به نوع اخبار موجود در هر یک از این سودها به بررسی واکنش بازار سهام بپردازد. به همین منظور با روش نمونه گیری حذفی و با اعمال محدودیت هایی طی دوره زمانی 1387 -1393 تعداد 101 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون های لازم انجام گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد که میزان واکنش بازار به اخبار پیش بینی سود سالیانه نسبت به اخبار سود میان دوره ای همزمان بیشتر است و سازگاری (ناسازگاری) این دو اخبار همزمان تاثیر معناداری بر محتوای اطلاعاتی بیشتر پیش بینی سود سالیانه ندارد. همچنین نتایج دیگر پژوهش نشان می دهد که میزان واکنش بازار به اخبار خوب هم زمان سود میان دوره و پیش بینی سود سالیانه بیشتر از اخبار بد همزمان می باشد.
ملخص الجهاز:
انتظارات بازار نيز به دو صــورت محاســبه مي گردد: برخي از تحقيقات خارجي مانند ژانگ و همکاران ٤ (٢٠١٣)، فيليپيچ ٥ (٢٠٠٩) و تحقيقات داخل ايران مانند قائمي و همکاران (١٣٩١) و فروغي و آيسک (١٣٩٤) از مدل گام تصادفي (سري زماني ) براي مشخص نمودن انتظارات بازار اســتفاده کرده اند، به اين صــورت که افزايش (کاهش ) در ســود نســبت به ســود 1 Atiase et al 2 Milian 3 Moradi 4 Zhang et al 5 Philipich ميان دوره قبلي يا سود سال قبل به عنوان اخبار خوب (اخبار بد) در نظر گرفته مي شود.
نتايج نشـان داد که سـاير منابع اطلاعاتي 1 Roychowdhury and Sletten 2 Koonce & Lipe 3 Inconsistently Signed Earnings Surprises 4 Chen & Tiras عامل اصلي اين واکنش متضاد مي باشند و اثر ساير منابع اطلاعاتي هنگاميکه سرمايه گذاران با شـک و ترديد به اطلاعات سـود نگاه مي کنند بيشـتر اسـت .
بر اين اساس مي توان فرضيه سوم پژوهش را به صورت زير بيان نمود: ميزان واکنش بازار ســهام هنگام اعلان هم زمان ســودهاي ميان دوره اي و پيش بيني سودهاي ساليانه براي اخبار بد بيشتر از اخبار خوب است .
(8) 1 Zhu 2 Sengupta در فرضــيه ســوم ميزان واکنش بازار ســهام هنگام اعلان هم زمان ســودهاي ميان دوره اي و سودهاي پيش بينيشده ساليانه بين اخبار بد و اخبار خوب مقايسه مي شود و از رابطه ٩ براي اين کار استفاده شده است .