خلاصة:
«اصالت وجود» یکی از بنیادی ترین و اساسی ترین ابتکارات(ره) است که بسیاری از مباحث فلسفی تحت آن
رنگ دیگری به خود گرفته است .
با همه وضوح این مساله در نزد ارباب حکمت متعالیه ، گاه تقریرهایی غیر مشهور از اصالت وجود می شود. این تقریرات، ماهیت در هریک از این تفاسیر» از «سراب محض بودن» تا «عینیت ماهیت» اختلاف نظر
وجود دارد.
براساس تقریر غیرمشهور از اصالت وجود، همچنان که وجود اصل و تحقق دارد، ماهیت نیز عینیت دارد، ولی ماهیت به نفس وجود، عینیت پیدا کرده و به یک مصداق واحد موجودند . قائّل این قول معتقد است که این تفسیر، مراد و مرضی صدرالمتالهین (ره) است .
در این مقاله بر آنیم تابا، بیان تفصیلی محل نزاع، مراد صدرالمتالهین(ره) را روشن کرده و ما ادله و براهین مختلف تقریر مشهور را نقد و بررسی کنیم .
در عروض و واسطه در ثبت .
سیر تاریخی نظریه : کردند. از جمله اقوال شاذ ونادر قول «شیخ
بعد از زمان «میرداماد» و «صدرالمتالهین) که احمد احسایی» است . او معتقد بود که وجود و
هر یک موضع خود را نسبت به این مساله روشن از محققین تفسیر جدیدی از اصالت وجود
۱ اولین کسی که نظریه اصالت وجود عینیت ماهیت را بیان کرد حجت الاسلام استاد غلامرضا فیاضی
است. ایشان از مدرسین فلسفه و حکمت اسلامی در مدارس حوزه علمیه قم می باشند. این نظریه را نباید»
با قول به اصلین یکی دانست» لذا نگارنده بعد از بررسی در اقوال ایشان را طراح این نظریه به صورت
استدلالی و مفصل دانست ء برخلاف قول به اصلین که از دقت علمی برخوردار نیست این نظریه - چنانچه
اشاره خواهد شد- دارای دقت خاصی است . دیده می شود که در کتاب ها و مقالات تلویجا و مستقیما از
این نظریه دفاع کرده اند نقادی عالمانه» با آزادمنشی علمی. دقت و روحیه به دور از تقلید استاد فیاضی
درخور ستایش و تحسین است .