ملخص الجهاز:
"به لحاظ وجود همین میل و انگیزه شخصی و انتخاب آزادانه،بهرهوری از اوقات فراغت،هر هدفی را که به همراه داشته باشد،قطعا خوشایند و مطلوب است،اعم از اینکه گذران اوقات فراغت برای استراحت و رفع خستگی،تفریح و سرگرمی بوده و یا به منظور توسعه رشد و تحول فرایندهای روانی و شکوفایی خلاقیتهای ذهنی باشد.
زمانی که دانشآموزان بدون اینکه تکلیف درسی موظفی را عهدهدار باشند،با علاقه و انگیزه شخصی بخواهند در زمینههای متنوع آموزشی فعالیت داشته باشند،مسلما تلاش ایشان در این شرایط مطلوب و خوشایند ذهنی و روانی منجر به فراگیریهای پایدار خواهد بود.
4-اوقات فراغت و تقویت مهارتهای حسی-حرکتی و فعالیتهای ورزشی تاءثیر مهارتهای حسی و حرکتی و فعالیتهای ورزشی بر کنشهای ذهنی و تحول روانی به گونهای است که بسیاری از روانشناسان و کارشناسان تعلیم و تربیت5عقیده دارند که این قبیل فعالیتها میبایست در درجه اول جزو برنامههای موظف آموزشی دانشآموزان بویژه در مقاطع پیشدبستانی و دبستانی قرار داده (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شود.
5-اوقات فراغت و اصلاح رفتار و تعالی شخصیت کثرت و استمرار فعالیتهای ذهنی و عملی در زندگی روزمره بدون بهرهگیری از فرصتهای آزاد در تعمق و بازنگری به عملکردها و نحوه برخورد با افراد و مقابله با پدیدههای مختلف ممکن است به تدریج موجب پدیدار شدن بعضی عادات یا رفتارهای نامطلوب در انسان بشود.
بنابراین با در نظر گرفتن حساسیت،اهمیت و نقش حیاتی اوقات فراغت،ضروری است با تهیه و تنظیم برنامههای جامع آموزشی با همکاری مشترک اولیاء و مربیان و اتخاذ روشهای مناسب،ضمن توجیه دانشآموزان و ایجاد نگرش مثبت در آنها،نسبت به ارزش و اثرات مثبت اوقات فراغت و برانگیختن رغبت و انگیزه در حسن بهرهوری و بارورسازی این فرصتها در زمینه پیشگیری از هرگونه آسیبپذیریها در ایام فراغت،تدابیر لازم را پیشبینی کرد."