ملخص الجهاز:
"استفاده از فناوریهای نوین برای مدیریت کلان نهادهای توزیعی زنجیرهای و ارتباطات سریع و دایم میان بخشهای مختلف و همچنین استفاده از آنان در انبارداری و عرضه کالاها و سرمایهگذاری در این خصوص از مهمترین روشهای کاهش هزینههای سربار در زنجیره توزیع بوده است.
بدین ترتیب این نهادهای زنجیرهای تجارت کالاها و خدمات در سطح جهانی و دسترسی به بازار صادرات از کشورهای در حال توسعه را متاثر مینمایند و تولیدکنندگانی که قادر به نفوذ به چرخه خرید این نهادها نباشند،به تدریج از نهادهای توزیعی کیفی در بازارهای کشورهای توسعهیافته محروم میگردند.
هر چند این نهادها در کشورهای در حال توسعه سیر تکامل خود را طی ننمودهاند و در سال 2004 میلادی در کشورهای بزرگی مثل چین و هند به ترتیب حدود 20 درصد و دو درصد توزیع خردهفروشی کالاها و خدمات به ارزش تقریبی 60 میلیارد دلار،و چهار میلیارد دلار را برعهده داشتند،ولی درعینحال بایستی به این امر توجه نمود که رشد این نهادها بسیار گستردهتر،سریعتر و کیفیتر از دیگر نهادهای درگیر در امر توزیع میباشد.
بسیاری از کشورهای با درآمد متوسط و بالای در حال توسعه نیز ساماندهی نظام توزیع کالا و خدمات و ایجاد نهادهای توزیعی زنجیرهای در سطح ملی را بهعنوان راهبردی اساسی برای بهبود توزیع کالاها و خدمات کیفی به مصرفکنندگان و همچنین افزایش قدرت چانهزنی خود در برابر شرکت- های تولیدی چندملیتی و نهادهای توزیعی زنجیرهای برای گرفتن سهم مناسبی از تولیدات قطعات و کالاها برای شرکتهای چند ملیتی و همچنین فروش کالاهای تولدی ملی به نهادهای توزیعی زنجیرهای برای عرضه در سطح جهان،انتخاب نمودهاند."