خلاصة:
در تاریخ تشیع نام برخی از افراد در شمار شیعیان و اصحاب ائمه ضبط شده است؛ اما وقتی ادله و منابعی که این قبیل اسامی را ضبط کردهاند، بررسی میشوند، خلاف آن مدعا ثابت میشود. در بسیاری از کتابها نام یزید بنحصین به عنوان یکی از شیعیان امام حسین(ع) و به عنوان شهید کربلا ضبط شده است، حال آنکه وقتی مستنداتی که برای اثبات شهادت یزید اقامه شده است، نقد و ریشهیابیتاریخی میشوند، نه تنها نمیتوان نام وی را در شمار شهدای نینوا دانست، بلکه به تصریح تاریخ کهن و معتبر، یزید یکی از دشمنان امام حسین(ع) بود که بعد از عاشورا و در قیام توابین سلیمان بنصرد را به شهادت رساند و زمان عمر بنعبدالعزیز خلیفه اموی را درک کرد؛ از همین روی لازم است برای شناخت شیعیان واقعی، طبق اصول و قواعد پژوهشی در تاریخ، منابع و مستندات بازکاوی شوند.
ملخص الجهاز:
در بسیاری از کتابها نام یزید بنحصین به عنوان یکی از شیعیان امام حسین(ع) و به عنوان شهید کربلا ضبط شده است، حال آنکه وقتی مستنداتی که برای اثبات شهادت یزید اقامه شده است، نقد و ریشهیابیتاریخی میشوند، نه تنها نمیتوان نام وی را در شمار شهدای نینوا دانست، بلکه به تصریح تاریخ کهن و معتبر، یزید یکی از دشمنان امام حسین(ع) بود که بعد از عاشورا و در قیام توابین سلیمان بنصرد را به شهادت رساند و زمان عمر بنعبدالعزیز خلیفه اموی را درک کرد؛ از همین روی لازم است برای شناخت شیعیان واقعی، طبق اصول و قواعد پژوهشی در تاریخ، منابع و مستندات بازکاوی شوند.
در برخی از توقیعات دیگر از عبارت «كانت معی نسخة توقیع خرج إلى القاسم بنالعلاء» استفاده شده است (شیخ طوسی، ۱۴۱۱: ۲۷۶؛ ابنجریر طبری شیعی، ۱۴۱۳: ۵۴۸؛ ابنطاووس، بیتا: ۴۹۹؛ مجلسی، ۱۳۹۸: ۵۲/ ۱۹)؛ بنابراین تا جایی که بررسی شد و حتی در موسوعههای امام عسکری(ع) و امام هادی(ع) موردی یافت نشد که به طور مطلق لفظ ناحیه به کار رفته باشد و مراد از آن یکی از عسکریین(ع) باشد؛ پس اینكه بسیاری از معاصران با توجه به وجود لفظ «ناحیه» در سند زیارت ناحیه، آن را به امام زمان(عج) نسبت دادهاند، گویای این است كه تبادر از لفظ «ناحیه» همان ناحیه مقدسه امام زمان(عج) است و تبادر در میان متشرعان شیعه نیز همین است.