خلاصة:
یکی از اهداف مهم آموزش وپرورش،انتقال مواریث و تجارب فرهنگی و تمدنی به نسل بعد و کمک به استمرار جامعه است،و این این هدفی است که مهم از طریق آموزش مواد درسی،به خصوص آموزش تاریخ،محقق می شود.بنابراین یکی از سوال های مهم پیش روی هر برنامه ریز درسی و هرمعلم این است که هدف آموزش و پرورش با آموزش چه نوع محتوا و کدام روش،تحقق می یابد.
ملخص الجهاز:
تجربه های یادگیری در آموزش تاریخ / دبیر مدارس منطقه 12 تهران / دکتر منصوره کریمیقهی ۱۳۹۸/۰۹/۲۶ فایلهای مرتبط اشارهیکی از اهداف مهم آموزشوپرورش، انتقال مواریث و تجارب فرهنگی و تمدنی به نسل بعد و کمک به استمرار جامعه است، و این این هدفی است که مهم از طریق آموزش مواد درسی، بهخصوص آموزش تاریخ، محقق میشود.
دیدگاه جان دیویی در باره فلسفه و روش آموزشوپرورشاز نظر دیویی آموزشوپرورش ضرورت زندگی است؛ (دیویی،۱۳۴۱: ۲) زیرا استمرار حیات اجتماعی از طریق انتقال مواریث و تجارب (عقاید، آرمانها، امیدها، سعادتها، شقاوتها، رسوم) ممکن میشود، و آموزشوپرورش، به معنی وسیع خود، تنها وسیلهٔ تحقق این استمرار است(همان: ۴).
اصل مهم دیگر در آموزشوپرورش این است که اهداف یادگیری باید معطوف به آینده باشد و مسائل و مشکلات حال و آینده را برطرف کند (همان، ۱۳۶۹: ۹۰).
سؤال مهم این است که چگونه میتوان با طراحی تجربههای یادگیری مسئله محور، به این اهداف تحقق بخشید و آموزش تاریخ را در مدارس کارآمد کرد؟با توجه به اهداف آموزش تاریخ در برنامهٔ درسی ملی ایران و نیز بر اساس شاخصهای دیدگاه جان دیویی تجربههای یادگیری را در آموزش تاریخ بر مبنای دو محور میتوان تعریف کرد: یکی طراحی محیط آموزشی متناسب با اهداف درس تاریخ و دیگری طراحی تجربههای معنیدار، ارزشمند و مسئله محور در این درس.
برای آن که دانشآموزان به ویژه در دورههای ابتدایی و متوسطه، به طور ملموس و عینی با نمونههای این دستاوردها آشنا شوند لازم است فرصت یادگیری از طریق تجربه برای آنها فراهم شود.
از نظر دیویی یکی از اصول صحیح آموزشوپرورش این است که اهداف یادگیری باید معطوف به آینده باشد، بدین معنی که آموزشوپرورش باید دانشآموزان را برای حل مشکلات حال و آینده خود تربیت کند (دیویی، ۱۳۶۹: ۹۰).