خلاصة:
جهانیشدن به عنوان فرآیندی در نظر گرفته میشود که در نتیجه فشردهشدن مکان و زمان، انسانها در یک جامعه جهانی واحد به شکلی نسبتاً آگاهانه ادغام میگردند. این تحول برای جوامع مختلف میتواند فرصتها و تهدیداتی را به دنبال داشته باشد. در مقاله حاضر تلاش میشود با بهرهگیری از روشی توصیفی ـ تحلیلی به پرسش درباره تهدیدات جهانیشدن اسلام سیاسی شیعی پرداخته شود. پژوهش حاضر بر این فرضیه تأکید میکند که با توجه به شاخصه و ویژگیهای جهانیشدن که قبل از هر چیزی بیانگر عالمگیرشدن ارزشهای فرهنگی ـ سیاسی است؛ تهدیداتی در حوزههای فرهنگی ـ هویتی، سیاسی و اقتصادی برای اسلام سیاسی شیعی به همراه خواهد داشت. یافتههای پژوهش مؤید این فرض است که با توجه به تعارض باورهای اسلام سیاسی شیعی با آموزههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جهانیشدۀ غرب، تهدیداتی در حوزهای مختلف پدید میآید.
ینظر الی العولمة کعملیة تفضی بالنتیجة الی اختصار المکان والزمان، وصهر الناس فی مجتمع عالمی واحد علی نحو واع نسبیا. وهذا التحول یمکن أن تتمخض عنه تبعات من الفرص والتحدیات للمجتمعات المختلفة. یسعی هذا البحث من خلال اعتماد الاسلوب الوصفی ـ والتحلیلی طرح اجابة عن السؤال حول التحدیات التی جلبتها العولمة علی الاسلام السیاسی الشیعی. هذا البحث یؤکد علی فرضیة مفادها انه وفی ضوء سمات العولمة وخصائصها التی تعکس قبل أی شیء آخر غلبة قیم ثقافیة ـ وسیاسیة علی العالم کله؛ وهذا بطبیعة الحال ترافقه تحدیات تهدد الإسلام السیاسی الشیعی علی صعید الثقافة والهویة، وفی المجالات السیاسیة والاقتصادیة. تؤید معطیات هذا البحث هذه الفرضیة أنه وفی ضوء التعارض بین ما یعتقد به الاسلام السیاسی الشیعی وبین التعالیم الاقتصادیة، والسیاسیة، والثقافیة الغربیة التی یراد إعمامها علی العالم کله، فإن هذه الاوضاع تفرض تهدیدات فی المجالات المختلفة.
Globalization is viewed to be a process that, as a result of the compression of space and time, all human beings integrate into a relatively conscious global society. This development can pose opportunities and threats for different societies. The present article attempts to address the threats to the globalization of Shiite political Islam by using a descriptive-analytical approach. The present study emphasizes the assumption that, given the characteristics and features of globalization that above all represent the embodiment of cultural-political values, there will be threats to Islam's political, cultural, essential, political, and economic spheres. The findings support the assumption that, given the Shiite political Islam's beliefs with the globalized economic, political, and cultural doctrines of the West, threats arise in various fields.
ملخص الجهاز:
اين تعارض، ناشي از ماهيت زندگي جديد و جامعه مدرن است که در فرآيند جهاني شدن توسعه مييابد و در تقابل با آموزهاي اعتقادي و فرهنگي در دين اسلام قرار ميگيرد.
بنابراين جهاني شدن بهعنوان يک جريان قوي و مسلط، انديشه سياسي و زيست اجتماعي ـ فرهنگي جوامع مختلف را متأثر ساخته و درنتيجۀ اين وضعيت، چالشهاي فراواني در عرصههاي مختلف زندگي و تمدن بشري شکل گرفته است.
2. تهديدات سياسي سياست بهمعناي خاص (شيوه مديريت سياسي و اجتماعي) از نشانههايي است که در کانون منازعه ميان جهاني شدن و اسلام سياسي شيعي قرار دارد؛ يعني نگرش سکولاريستي به سياست، در مقابل رويکرد ديني به آن قرار ميگيرد.
جهاني شدن تلاش ميکند الگوي رفتاري منحصر به خود را به جوامع ديگر تحميل کند که اين الگوها عمدتاً مبتني بر سودمحوري، مصرفگرايي، برهنگي و در يک کلام، جدايي انسان از خالق و معبود خود است که قطعاً با باورهاي اسلام شيعي در تعارض است.
جهاني شدن تلاش ميکند تا سياست سکولار را امر موجه و مقبول در تصور جمعي بشر تصوير کند و آنچه را بهعنوان سياست ديني در گفتمان اسلام سياسي شيعي بيان ميشود به حاشيه براند.
در حوزه تهديدات فرهنگي نيز بيان شد که تهديدزاترين بخش جهاني شدن نسبت به اسلام سياسي شيعي در حوزه فرهنگ ميباشد.
اين امر ناشي از نقش زيربنايي فرهنگ نسبت به ديگر ساختارهاي اجتماعي است و از سوي ديگر بخش مهمي از فرهنگ متشکل از نظام ارزشي، هنجارها و باورهاي ديني جامعه است و با هويت مطرح در فرآيند جهاني شدن و حذف مرزهاي اعتقادي و مذهبي جوامع تعارض دارد.