خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سرسختی روان شناختی مردان وابسته به مواد تحت درمان متادون انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل مردان وابسته به مواد تحت درمان متادون که به کلینیکهای درمانی ترک اعتیاد شهر کرمانشاه در سال 1397 مراجعه کرده بودند. نمونه ی آماری 30 نفر که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفر (آزمایش و گواه) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش مهارت های مثبت اندیشی (خدایاری فرد، زندی، حاج حسینی و غباری بناب، 1395) دریافت کردند. ابزار اندازه گیری پرسشنامهی سرسختی روان شناختی اهواز کیامرثی، نجاریان و سهرابی زاده هنرمند (1377) بود. یافته ها: نتایج نشان داد بین دو گروه از نظر سرسختی روان شناختی تفاوت وجود دارد. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر افزایش سرسختی روان شناختی مردان وابسته به مواد تحت درمان متادون موثر است.
Purpose: The present study has been done to investigate the Effectiveness of Positive Skills Training on psychological Hardiness Male Substance Dependent during treatment With Methadone. Method: Research type was semi-experimental with pre-test, post-test design with control group. Population of this study was all in Male Substance Dependent during treatment With Methadone that to addiction treatment clinics in Kermanshah academic year 2019. 30 men were selected through available sampling method and assigned in 2 groups (experimental and control) randomly. The experimental group received 8 training sessions for positive thinking skills. The research instrument include Ahwaz psychological hardiness questionnaire Kayamrathi, Najjarian and Sohrabi-zadeh Honarmand (1998). The gathered data were analyzed through ANCOVA. Results: The results showed that there was a significant difference between the two groups in terms of psychological Hardiness. Conclusion: Based on the results it can be said that the Positive Skills Training on psychological Hardiness Male Substance Dependent during treatment With Methadone is effective.
ملخص الجهاز:
نتیجه گیری: میتوان گفت آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش سرسختی روان شناختی مردان وابسته به مواد تحت درمان متادون مؤثر است .
شـــییرد و گولبی ١ (٢٠٠٧) در پژوهش هـای خود نشـــان داده انـد کـه ســـرســـختی روان شـناختی، فشـارزا بودن حوادث و همچنین برانگیختگی روانی- جسـمی حاصـل از این حوادث را کاهش میدهد و تاثیری مثبت بر سـلامت افراد دارد.
همچنین پژوهش های مهرآفرید، خاکپور، جاجرمی و علیزاده موسـوی (١٣٩٤) و قرشـی و دوکانه ای فرد (١٣٩٤)، نشـان دادند که آموزش مثبت اندیشـی موجب افزایش سـرسـختی روان شـناختی میشود.
در این راسـتا یکی از تأثیرات و نقش های مهم مثبت اندیشـی در مردان وابسـته به مواد تحت درمان متادون ، تأثیری اسـت که بر سـرسـختی روان شــناختی دارد.
پژوهش حاضـــر با هدف بررســـی اثربخشـــی آموزش مهارت های مثبت اندیشـــی بر ســـرســـختی روان شناختی مردان وابسته به مواد تحت درمان متادون انجام شد.
سـپس براسـاس ملاکهای ورود به پژوهش (رضـایت به شـرکت در پژوهش ، دامنه ی سـنی ١٨تا ٤٥ سـال ، سـطح تحصـیلات دیپلم به بالا، عدم برخورداری از بیماریهای جسـمی کـه وضـــعیـت خلق و عواطف را تحـت تـأثیر قرار داده بـاشـــنـد، عـدم اســـتفـاده هم زمـان از کلاس های NA و مشـابه آن ، عدم اسـتفاده از مواد افیونی و مرفین دار، طول مصـرف متادون حـداقـل ٣ مـاه گـذشـــتـه بـاشـــد و کســـب نمره ی ٤٠ بـه پـایین بـه عنوان نقطـه ی برش در پرسش نامه ی سرسختی روان شناختی) و خروج از پژوهش (اختلالات روانی و شخصیتی و مصـرف داروی روان پریشـی) ٣٠ نفر انتخاب و به صـورت کاملا تصـادفی در دو گروه ١٥ نفر (آزمایش و گواه ) گمارده شدند.
2. Maddi, Wadhwa & Haier & Wild 4.