خلاصة:
در دو دهه اخیر همزمان با جهانیسازی دانشگاهها، ساختارهای حکومتی کشورها بر نحوه سیاستگذاری آنها تاثیر گذاشته و این امر باعث تغییر در سیاستها به خصوص سیاستگذاریهای حوزه آموزش عالی و مباحث ارتقای جایگاه علمی دانشگاهها و جذب دانشجویان بینالمللی شده است. هدف اصلی این پژوهش بررسی شدت دموکراسی حاکم بر کشور که زمینهساز ارتقای علمی دانشگاههاست. برای این منظور با مراجعه به آمار و اطلاعات 16 کشوری که کم و بیش در حوزه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و تا حدودی ویژگیهایی مشترک با کشور ما دارند و رتبهبندی دانشگاههای آن ها (البته به لحاظ آمار کشور) با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد بین شاخصهای دموکراسی، ابعاد کارکردهای دولت و انتخابات آزاد بر مرتبه علمی دانشگاهها تاثیر مثبت و معنیداری دارد که این ارتباط میتواند کشورها را به توسعهیافتگی و یا توسعهیافتهتر شدن کمک کرده و در نهایت این توسعه یافتگی کشورها میتواند در جذب دانشجویان بینالمللی موثرتر عمل کنند.
In the last two decades, as the globalization of universities has taken place, the governance structures of countries have influenced their policy making and this has led to changes in policies, particularly in higher education policy making and in promoting academic scholarship. Has attracted and attracted international students. The main purpose of this study is to investigate the intensity of democracy in the country which is the basis for the scientific promotion of universities. For this purpose, referring to the statistics and information of 16 countries which are more or less in the geographical area of the Islamic Republic of Iran and have some features in common with our country and rank their universities (of course in terms of country statistics) with The partial least squares method is analyzed. The results show that between the indicators of democracy, the dimensions of government functions and free elections, there is a significant and positive impact on the academic rank of universities, which can make countries more developed or more developed. Becoming a contributor and eventually developing these countries can be more effective in attracting international students.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان میدهد بین شاخص های دموکراسی، ابعاد کارکردهای دولت و انتخابات آزاد بر مرتبه علمی دانشگاه ها تاثیر مثبت و معنیداری دارد که این ارتباط میتواند کشورها را به توسعه یافتگی و یا توسعه یافته تر شدن کمک کرده و در نهایت این توسعه یافتگی کشورها میتواند در جذب دانشجویان بین المللی موثرتر عمل کنند.
جهت دستیابی به این مهم لازم است ابتدا چگونگی ساختار حکومتی برخی از کشورهای حوزه چشم انداز جمهوری اسلامی ایران که در رتبه بندیهای آسیایی و همچنین تبادلات دانشجویی برتر هستند از جمله ، چین ، هند، ژاپن ، کره جنوبی، مالزی، ترکیه ، تایوان ، تایلند، سنگاپور، هنگ کنک ، عربستان ، قطر، رژیم صهیونیستی (اسرائیل ) را مورد تجزیه وتحلیل قرار داد تا بتوان رابطه بین دموکراسی و مراتب علمی دانشگاه ها را برای سیاست گذاران ، تصمیم - سازان و تصمیم گیرندگان کشور ایران به دست آورد تا این امر بتواند اولا زمینه ساز برای ارتقای علمی دانشگاه ها باشد و ثانیا، زمینه ای برای توسعه یا توسعه یافته تر شدن کشور شود و در نهایت کمک به تصمیم گیرندگان آموزش عالی کشور در جذب دانشجویان خارجی و جذب نخبگان باشد(٢٥ :٢٠١٦ ,Zakersalahi).
در این مقاله در نظر است ارتباط بین شاخص های دموکراسی اعم از روند انتخابات و پلورالیزم ، کارکردهای دولت ، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی، آزادیهای مدنی با هر یک از شاخص های مراتب علمی دانشگاه ها اعم از آموزش (محیط یادگیری)، پژوهش ، استنادات ، چشم - انداز بین المللی و درآمد صنعت بررسی گردد.