خلاصة:
مقدمه: آسیب بینایی تمام جنبههای زندگی فرد از جمله مهارتهای شناختی و عصب روان شناختی وی را تحت تاثیر
قرار م یدهد، این در حالی که استفاده از برنام ه آموزش پردازش حسی با نتایج مطلوبی همراه بوده است. پژوهش حاضر
با هدف بررسی تاثیر آموزش پردازش حسی بر برخی از مهار تهای عصب روان شناختی توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی
دانش آموزان با آسیب بینایی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی و با طرح خط پایه، مداخله و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل
کلیه دانش آموزان دبستانی با آسیب بینایی شهر اصفهان تشکیل بود که از میان آنها 5 دانش آموز که در زمینه مهارت های
عصب روان شناختی دارای مشکل بودند با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. مداخله آموزشی
پردازش حسی بر روی گروه نمونه در ده جلسه به صورت هفتهای سه جلسه و هر جلسه 45 دقیق ه انجام گرفت. ابزار
مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه عصب روان شناختی Connors بود. داده های به دست آمده به شیوه تحلیل
دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش پردازش حسی به طور قابل توجهی سبب بهبود مهار تهای عصب روان شناختی
توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی دانش آموزان دبستانی با آسیب بینایی میشود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود که در کنار سایر روشهای آموزشی و
توان بخشی کودکان با آسیب بینایی، روش آموزش پردازش حسی نیز به کار برده شود.
Introduction: Visual impairment affects all aspect of individual's life and its family, as well as cognitive and neuropsychological skills; however, the use of sensory processing training has been associated with desirable outcomes. The present research aimed to investigate of the effectiveness of sensory processing training on some neuropsychology skills of attention, working memory and executive functions of students with visual impairment.
Methods: The present study was a single-subject study with the base line, intervention and follow up design. The participants included elementary students with visual impairment in Isfahan city, among whom 5 students who had problems in neuropsychological skills and with visual impairment were selected using convenient sampling method. In total, 10 sessions, three sessions per week of 45-minutes sensory processing training were administrated to sample group. The instrument used in the present research was Connors neuropsychological questionnaire. The obtained data were analyzed using visual analysis.
Results: The results showed that sensory processing training led to improve attention, working memory and executive functioning neuropsychology skills of students with visual impairment.
Conclusion: Consequently, with paying attention to the obtained results of the present research, recommend that along with the other educational and rehabilitation methods for children with visual impairment, applied sensory processing training can be taken into account.