خلاصة:
خوشه های اقتصادی را می توان مراکز بخصوص جهانی در صنایع خاص یا فناوری های مربوطه نام گذار نمود که شامل شرکت های مرتبط با یکدیگر، تامینکنندگان ویژه، خدمات پشتیبانی کننده و بخشهای سازمانی دیگر در یک حوزه خاص میباشند. استراتژی تحقیق و توسعه در شرکت های چندملیتی بر اساس خوشه اقتصادی تحت تاثیر دو عامل مجزا قرار دارد. این شرکت ها سعی دارند تمام فعالیت های تحقیق و توسعه خود را در خوشه های اقتصادی وارد ساخته تا از این طریق و با ارائه منابع خاص و دستیابی به دانش فنی خاص مربوط به آن منطقه، بیشترین سود را به چنگ آورند. بااین حال ریسک ناشی از کمبود دانش میتواند باعث مشکلاتی در انتخاب محل گردیده. لذا خوشه هایی که شرکت های دچار بحران را به خود جلب میکنند از سود بیشتر و ضرر کمتری برخوردار خواهند بود. عالوه بر این، عدم سازگاری در اندازه گیری عملکرد شرکت ها در خوشه های اقتصادی نیز وجود دارد. بنابراین با مروری بر ادبیات میتوان شواهد مربوطه را ارزیابی نموده و مطالعات سودمندتری را در آینده ارائه داد.
ملخص الجهاز:
اين شركتها سعي دارند تمام فعاليتهاي تحقیق و توسعه خود را در خوشههاي اقتصادي وارد ساخته تا از اين طريق و با ارائه منابع خاص و دستيابي به دانش فنيِ خاص مربوط به آن منطقه، بيشترين سود را به چنگ آورند.
اين مناطق معمولاً از منابع زيادي برخوردار بوده و شركت با كمك تحقیق و توسعه، به بررسي تعداد كارگرانِ داراي دانش مخصوص میپردازند.
اين حوزه تحقيقاتي به اهميت مناطق جغرافيايي بهعنوان خوشههای فني(تكنولوژيكي) توجه داشته و شرکتها با كمك تحقیق و توسعه سعي در بهرهبرداری از دانش فني موجود میباشند.
آنها معمولاً با تعامل با كاركنانِ حوزه تحقیق و توسعه كه از خلاقيت و نوآوري مخصوص به خود برخوردارند، سعي میکنند به مزيت رقابتي دستیافته كه اين كار با كمك استفاده از دانش فني امکانپذیر است.
با اين حال ترافيك دانش هميشه دو طرفه بوده لذا خوشه ها ميتوانند هم از دانشِ هدفمند و هم غير هدفمند در شرکتهای چند مليتي بيشترين سود را ببرند.
2 - مطالعات انجام شده در ارتباط با خوشه ها اقتصاددانان پي بردند كه خوشههای صنعتي در مناطق مختلف جغرافيايي در حال فعاليت بوده و چنين فعالیتهای خوشهبندیشده میتواند بر عملكرد اقتصاديِ کشورها تأثیر گذارد.
پورتر پي برد كه عملكرد اقتصادي و خلاقانهِ خوشهها در آمريكا بسيار متنوع بوده لذا تعاملات بين خوشههای مختلف تحت تأثیر عملكرد اقتصاديِ محلي قرار دارد(u.
does geography matter for science-based firms?
location, control and innovation in knowledge-intensive industries.
journal of economic geography, 8(5), 699–725.
journal of economic geography, 8(5), 699–725.
journal of product innovation management, 24(5), 442–455.