خلاصة:
نظامهای مدیریت مالی هدفهای سهگانه:ثبات و انضباط مالی،تخصیص استراتژیک منابع،و کارایی عملیاتی را دنبال میکنند.این سه هدف به چارچوب سهگانه نیز موسوم است.«چارچوب میانمدت مخارج دولت (MTEF) »فرآیندی است که در سالهای اخیر برای تحقق سه هدف یادشده در بسیاری از کشورهای جهان به کار گرفته شده است.در این فرآیند دولت و سازمان مسئول برنامه و بودجه به تفاهمهای قانونمندی برای تخصیص منابع عمومی براساس اولویتهای استراتژیک،با رعایت انضباط مالی،میرسند.
در این مقاله ضمن اشاره به ویژگیهای چارچوب میانمدت مخارج دولت،به ذکر مثالهایی در این زمینه و همچنین تجربیات بعضی از کشورها پرداخته شده است.در بخش پایانی مقاله نیز پیشنهادی در خصوص کاربرد این چارچوب در ایران ارائه شده است.باتوجه به اینکه اجرای نظام بودجهریزی بر مبنای عملکرد از سال 1385 در ایران آغاز شده و ارتباط نزدیکی که بین بودجهریزی بر مبنای عملکرد و چارچوب میانمدت مخارج دولت وجود دارد،کاربرد هرچه سریعتر چارچوب پیشنهادی از اهمیت زیادی برخوردار است.اگرچه پیشنهاد ارائه شده در بخش پایانی این مقاله برای بودجه سال 1386 است،باتوجه به ماهیت این پیشنهاد برای سالهای آینده نیز میتواند موردتوجه قرار گیرد.
Financial management systems follow triple goals of financial stability and discipline، strategic allocation of resources and operational efficiency. These triple goals are known as triple framework. Medium Term Expenditure Framework (MTEF) of government is a process taken in order to achieve the triple goals mentioned in many countries over the world during recent years. In this process، the government and the organization in charge of planning and budgeting forge lawful agreements on allocating public resources on the basis of strategic priorities while considering financial discipline. This paper introduces the characteristics of Medium-Term Expenditure Framework (MTEF) of government as well as the experiences of some countries. The last part of the paper is a recommendation on the application of this framework in Iran. Since performance-based budgeting has started in 2006 in Iran and as there is a close relationship between performance-based budgeting and MTEF، it is very crucial to use this recommended framework as soon as possible. Although the recommendation in the last part of the paper is offered for Irans 2007-2008 budget، as far as the nature of this recommendation is concerned، it could be considered for the future years as well.
ملخص الجهاز:
"2. مفاهیم و ویژگیهای کلی چارچوب میانمدت مخارج دولت ṣ(MTEF1) فرآیند شفاف تدوین برنامه و بودجهبندی است که از طریق آن هیئت دولت و سازمان مسئول برنامه و بودجه برای تخصیص منابع عمومی بر حسب اولویتهای تعیین شده،با رعایت انضباط مالی،به تفاهمهای قانونمندی میرسند.
از طرف دیگر اگر برنامه جدیدی با مبلغ 100 میلیارد ریال برای سال اول پیشنهاد شود که برای سالهای دوم و سوم نیز به ترتیب 10 و 15 میلیارد ریال موردنیاز این برنامه باشد،بنابراین برآورد بودجه برای سالهای دوم و سوم باید به همین ترتیب مورد تعدیل قرار گیرد.
چنانچه در سال دوم،مخارج سرمایهای خاصی به مبلغ 80 میلیارد ریال پیشنهاد شود که نیازمند مخارج هزینهای(جاری)مرتبط به میزان 10 میلیارد ریال برای سالهای سوم و چهارم باشد،برآورد بودجه دستگاه برای سالهای مزبور باید بههمینترتیب مورد تعدیل قرار گیرد که در ستونهای سوم تا پنجم جدول 3 نشان داده شده است.
بعد از اینکه بخشنامه بودجه به دستگاههای اجرایی و مناطق ابلاغ شد،تهیه برنامه مالی در وزارت دارایی شروع میشود که این فرآیند شامل برآورد عملکرد فعالیتها و طرحهای خاتمه یافته و پیشبینی اعتبارات کارهای در دست اجراست.
برای مثال،در مورد بخش بهداشت معلوم نیست هدف پنجساله نتایج شاخصهای بهداشتی جمعیت تحت پوشش چیست؟مهمترین مشکل بهداشت در ایران چیست؟چه سیاستها،برنامهها و منابع مالی برای رفع این مشکل پیشبینی شده است؟ *در برنامه چهارم توسعه هیچگونه انگیزهای برای بدهبستان بین دستگاههای اجرایی در چارچوب منابع کلی پیشبینیشده ایجاد نمیکند."