خلاصة:
این تحقیق با هدف بررسی عناصر اصلی آموزش رسمی قرآن دورة ابتدایی و وضعیت فعلی آن در ایران، بر اساس اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت و نظرات کارشناسان ارشد و معلمان نمونه، با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جامعه آماری، تمام اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت ایران و کارشناسان ارشد حوزه آموزش قرآن دورة ابتدایی و نیز کلاسهای آموزش رسمی قرآن دورة ابتدایی، و نمونة آماری شامل کلاسهای آموزش رسمی قرآن دورة ابتدایی استان قم بوده است. روش نمونهگیری هدفمند بوده و انتخاب افراد نمونه تا به حد اشباع نظری ادامه یافته است. روش گردآوری دادهها نیز فیشبرداری از اسناد و مصاحبه با کارشناسان ارشد این حوزه بوده است. از نتایج این تحقیق، تعیین نقش محتوای آموزشی و معلم بهعنوان اصلیترین عناصر آموزشی و فاصله نسبتا زیاد این عناصراز استانداردها و شاخصهای منتج از اسناد بالادستی و نظرات کارشناسان ارشد این حوزه است.
Drawing on a qualitative content analysis method, this research has been conducted with the aim of examining the main factors of formal Quran teaching in primary schools and its current situation in Iran, based on the high-level documents of the educational system and the opinions of senior experts and exemplary teachers. The statistical population included all the high-level documents of the Iranian educational system and senior experts in the field of Quranic education in primary schools, as well as the formal Quran classes in primary schools. The statistical sample included the formal Quran classes in the primary schools of Qom province. The sampling method is purposive and the selection of sample individuals has continued to the extent of theoretical saturation. The data collection method included note-taking form documents and interviews with senior experts in this field. One of the results of the research is determining the role of educational content and teacher as the main educational elements and the relatively large distance of these elements from the standards and indicators resulting from the above documents and the opinions of senior experts in this field.
ملخص الجهاز:
ir عبدالله رحيمي/ استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك فائزه ناطقي/ استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك دريافت: 4/07/1398 ـ پذيرش: 23/10/1398 چکيده اين تحقيق با هدف بررسي عناصر اصلي آموزش رسمي قرآن دورة ابتدايي و وضعيت فعلي آن در ايران، بر اساس اسناد بالادستي نظام تعليم و تربيت و نظرات کارشناسان ارشد و معلمان نمونه، با روش تحليل محتواي کيفي انجام شده است.
روش تحقيق در اين مطالعه، روش کيفي است؛ بدينگونه که بهمنظور پاسخگويي به پرسشهاي پژوهش، از روش تحليل محتواي کيفي بهره گرفته شده است؛ يعني براي به تصوير کشيدن هدف نهايي و نيز استخراج عناصر آموزش قرآن دورة ابتدايي، از تحليل اسناد مرتبط اصلي موجود، شامل اسناد بالادستي نظام تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران (سياستهاي کلي ابلاغي مقام معظم رهبري، چشمانداز برنامة درسي ملي جمهوري اسلامي ايران، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، منشور توسعة فرهنگ قرآني کشور و مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش و شوراي عالي انقلاب فرهنگي)، کتاب مرجع موجود (مباني آموزش قرآن دورة ابتدايي وزارت آموزش و پرورش) و تنها رساله دکترايي که با اين موضوع تدوين شده و نيز، متن مصاحبههاي نيمهساختارمندي که با ده تن از متخصصان اين حوزه ـکه بقيه متخصصان، بر مهارتمندي آنها تأکيد داشتهاندـ استفاده شده است.