خلاصة:
هدف بررسی رابطه یادگیری سازمانی و اخلاق حرفهای با سلامت سازمانی مدیران مدارس مقطع متوسطه ناحیه سه استان قم بود. روش ازنظر اهداف، کاربردی و به لحاظ شیوه ی گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری ۸۹ نفر از مدیران مدارس متوسطه دولتی آموزشوپرورش استان قم بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۶-۹۷ مشغول خدمت بودند. نمونه آماری ۷۵ نفر از اعضای جامعه آماری بودند که بر اساس جدول مورگان و کرجسی به شیوه ی تصادفی طبقه ای انتخابشدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه ی استاندارد؛ یادگیری سازمانی نیفه، اخلاق حرفهای سرمد و بازرگان و سلامت سازمانی هوی و فیلدمن به ترتیب با پایایی ۰/۹۲، ۰/۸۴ و ۰/۹۶ بر اساس آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روشهای توصیفی و آزمونهای استنباطی در حد آزمون کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در قالب نرمافزار SPSS نشان داد: بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی مدیران رابطه وجود دارد. بین یادگیری سازمانی و سلامت سازمانی مدیران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بین مولفه های یادگیری سازمانی و اخلاق حرفهای با سلامت سازمانی مدیران متوسطه رابطه وجود دارد. ارتقا سلامت سازمانی مدیران آموزشوپرورش مستلزم کاربست یادگیری سازمانی و اخلاق حرفهای است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational learning and professional ethics with organizational health of high school principals in Qom province. The method was descriptive and correlational in terms of goals, and in terms of data collection. The statistical population consisted of 89 high school principals of Qom province who served in the second semester of the 97-96 school year. The sample consisted of 75 members of the population who were selected by stratified random sampling based on Morgan and Krejcie's table. Data were collected using three standard questionnaires: organizational learning, organizational ethics, business ethics and organizational health of Hui and Feldman respectively with reliability of 0.92, 0.84 and 0.96 based on Cronbach's alpha. Data analysis based on descriptive methods and inferential tests at Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multiple regression in SPSS software indicated: There is a relationship between professional ethics and organizational health of managers. There is a positive and significant relationship between organizational learning and organizational health of managers. There is a relationship between the components of organizational learning and professional ethics with the organizational health of secondary managers. Promoting organizational health of education managers requires the application of organizational learning and professional ethics.
ملخص الجهاز:
تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روشهای توصیفی و آزمونهای استنباطی در حد آزمون کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در قالب نرمافزار SPSS نشان داد: بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی مدیران رابطه وجود دارد.
فرضیه اصلی پژوهش عبارت بود از: بین اخلاق حرفهای و یادگیری سازمانی با سلامت سازمانی مدیران متوسطه ناحیه سه استان قم رابطه وجود دارد؛ که دادههای مربوطه در جدول زیر ارائهشده است.
پیشبینهای ثابت، یادگیری سازمانی و اخلاق حرفهای یادگیری جدول 4- ضرایب رگرسیون پیشبینی سلامت سازمانی از روی متغیرهای اخلاق حرفهای و یادگیری سازمانی (رجوع شود به تصوير صفحه) برای بررسی این فرضیه از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفادهشده است نتایج مندرج در جداول 1 تا 4 ضمن تأیید فرضیه اصلی پژوهش نشان میدهد که مدل رگرسیون محاسبهشده در سطح (p≤0/01) معنیدار است.
(رجوع شود به تصوير صفحه)نمودار 2 رابطه اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی با توجه به جدول 6 و نمودار 2 فرضیه سوم تحقیق تائید میشود بر اساس نتایج بهدستآمده از آزمون همبستگی پیرسون، بین متغیر اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی به میزان 770/0 همبستگی مستقیم وجود دارد این میزان همبستگی، در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است.
(رجوع شود به تصوير صفحه)فرضیه چهارم پژوهش عبارت بود از: بین مؤلفههای یادگیری سازمانی با سلامت سازمانی مدیران متوسطه ناحیه سه استان قم رابطه وجود دارد؛ که دادههای مربوطه در جدول زیر ارائهشده است.
فرضیه پنجم پژوهش عبارت بود از: بین مؤلفههای اخلاق حرفهای با سلامت سازمانی مدیران مدارس رابطه وجود دارد.