خلاصة:
گردشگری خرید به عنوان یکی از انواع جذاب گردشگری، مورد توجه و استقبال تعداد زیادی از گردشگران در سطوح مختلف ملی و بین المللی بوده است. اما هر یک از مقصدهای گردشگری خرید متناسب با شرایط مکانی– فضایی دارای نقاط قوت و ضعف هستند. شناسایی و هدایتگری علمی در این زمینه میتواند گام های اولیه برای پایداری این مقاصد گردشگری باشد. شهر درگهان در جزیره قشم، یکی از مقاصد گردشگری خرید در ایران شناخته میشود. هدف پژوهش حاضر، درک شرایط مکانی– فضایی این مقصد گردشگری خرید به شیوه پژوهش کیفی و با بهرهگیری از دو رویکرد مدل امیک (سنجش ذینفعان محلی یا بومیان) و مدل اتیک (سنجش دیدگاه گردشگران یا غیر بومیان) است. بر اساس روش نمونه گیری نظری از دو گروه ذینفعان محلی (16 نفر) و گردشگران خرید (12 نفر) از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته، گردآوری اطلاعات میدانی و مطالعات اسنادی داده های لازم گردآوری شده است. مصاحبه های انجام شده تا جایی پیش رفت که منطق اشباع تئوریک حاصل شد.
The Shopping Tourism is one of the attractive types of tourism that has always attracted tourists at various national and international levels. But each of the shopping destinations has its strengths and weaknesses depending on the Spatial-locational. the Identification and scientific guidance about it can be the first step in the sustainability of that tourism destination. The city of Dargahan on the island of Qeshm is one of the tourist destinations of shopping in Iran. The purpose of the present study is to understand the Spatial-locational conditions of this tourism destination by qualitative research. The research has been conducted using two approaches, the Emic model (measuring local or indigenous stakeholders) and the ethic model (measuring the views of tourists or non-natives). The Purposeful sampling and theoretical sampling of two groups of local stakeholders (n = 16) and shopping tourists (n = 12) were conducted through semi-structured interviews, field data and documentary studies. The interviews continued until theoretical saturation logic was achieved. Based on the analysis of data collected in the form of scientific coding, 11 nuclear categories were extracted.