خلاصة:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگو برای پرورش هویت چندفرهنگی دانشآموزان ابتدایی شهر تهران بود. این پژوهش کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری، نخبگان و خبرگان دانشگاهی، مدیران، معاونان و معلمان نمونه ابتدایی شهر تهران در سال 1397 بودند که از میان آنها 15 نفر بهعنوان نمونه بر اساس اصل اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری و روایی و پایایی آن با استفاده از روش توافق درونمتنی و استفاده از دو کدگذار بررسی و تایید شد. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها نشان داد که ابعاد و مولفههای پرورش هویت چندفرهنگی 9 بعد و 28 مولفه دارد که شامل شناخت هویت فرهنگی (تاریخ و حافظه فرهنگی، جغرافیای فرهنگی، دیانت، زبان و نظام اجتماعی)، محتوی (محتوای عاطفی، روانی و شناختی)، معلم (پداگوژی معلم و کلاسهای ضمن خدمت)، زمان (رسمی و غیررسمی)، بسته آموزشی (کتاب درسی و برنامههای آموزشی و پرورشی)، ارزشیابی (کمی و کیفی)، روشهای یاددهی و یادگیری (الگوهای اجتماعی یادگیری، یادگیری فردی، پردازش اطلاعات و الگوهای سیستم رفتاری)، محیط یادگیری (رسمی و غیررسمی) و هدف (توسعه سواد قومی، تبیین نگرشها و ارزشها، شایستگیهای اجتماعی، رشد و توسعه فردی، توانمندی در مهارتها و بهبود فردی برای اصلاح اجتماعی) بودند. بنابراین متخصصان و برنامهریزان میتوانند از ابعاد و مولفههای فوق برای پرورش هویت چندفرهنگی دانشآموزان استفاده کنند.
ملخص الجهاز:
يافته ها نشان داد که ابعاد و مولفه هاي پرورش هويت چندفرهنگي ٩ بعد و ٢٨ مولفه دارد که شامل شناخت هويت فرهنگي (تاريخ و حافظه فرهنگي، جغرافياي فرهنگي، ديانت ، زبان و نظام اجتماعي)، محتوي (محتواي عاطفي، رواني و شناختي)، معلم (پداگوژي معلم و کلاس هاي ضمن خدمت )، زمان (رسمي و غيررسمي)، بسته آموزشي (کتاب درسي و برنامه هاي آموزشي و پرورشي)، ارزشيابي (کمي و کيفي)، روش هاي ياددهي و يادگيري (الگوهاي اجتماعي يادگيري، يادگيري فردي، پردازش اطلاعات و الگوهاي سيستم رفتاري)، محيط يادگيري (رسمي و غيررسمي) و هدف (توسعه سواد قومي، تبيين نگرش ها و ارزش ها، شايستگيهاي اجتماعي، رشد و توسعه فردي، توانمندي در مهارت ها و بهبود فردي براي اصلاح اجتماعي) بودند.
بايد با توجه به اينکه دوره ابتدايي مهم ترين دوران تحصيل در نظام آموزشي است و اين دوره تاثير فراواني در شکل گيري دانش و نگرش دانش آموزان دارد و از اين رو اين پژوهش مولفه هاي موثر در پرورش هويت چندفرهنگي را از بين اسناد و مدارک و تجربيات معلمان و ديدگاه هاي متخصصان استخراج ميکند.
در نتيجه هدف تحقيق حاضر شناسايي ابعاد، مولفه ها و شاخص هاي پرورش هويت چندفرهنگي دانش آموزان ابتدايي شهر تهران بر اساس رويکرد نظريه پردازي داده بنياد بود.
پيامدهاي پرورش هويت چندفرهنگي دانش آموزان ابتدايي کدامند؟ روش تحقيق اين پژوهش از نظر هدف ، بنيادي و از نظر شيوه اجرا جزء پژوهش هاي کيفي است که با استفاده از رويکرد داده بنياد انجام شد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر شناسايي ابعاد، مولفه ها و شاخص هاي پرورش هويت چندفرهنگي دانش آموزان ابتدايي شهر تهران بر اساس رويکرد نظريه پردازي داده بنياد بود.