خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر چندرسانهایها بر خودتنظیمی دانش آموزان، درس ریاضیات پایه ششم ابتدایی میباشد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است و جامعهی آماری این تحقیق شامل دو کلاس از دانش آموزان پایهی ششم از مدرسه دولتی گشتاسبی (روش سنتی) و مدرسه غیرانتفاعی آفرینش (روش چندرسانهایها) که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدهند. جهت انتخاب نمونه موردمطالعه از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، آزمون معلم ساخته درس ریاضی، پرسشنامه خودتنظیمی (Mslq) 47 سوالی. روایی آن توسط صاحبنظران مورد تائید قرار گرفت و ضریب کرونباخ سوالات آزمون 79درصد، خودتنظیمی، 86 درصد بدست آمده است. برای تجزیه تحلیل اطلاعات حاصل از نمرات پسآزمون درس ریاضی و پرسشنامههای خودتنظیمی از آزمون t مستقل استفاده شد. پس از تجزیهوتحلیل اطلاعات، خودتنظیمی نشان میدهد، گروه آزمایش که با استفاده از برنامههای چندرسانهای آموزش دیده بودند در مقایسه با گروه کنترل (با روش آموزش سنتی و معمول) از خودتنظیمی بالاتری برخوردار بودند.
Background and Objectives: The new age is the era of globalization and information explosion. In this era, the product and function of the educational system must be emphasized more than anything else. Undoubtedly, in the formal education system of each country, the elementary school is considered to be the most important educational level. Therefore, given the rich content of the curriculum and the choice of appropriate methods with them, it is necessary to provide the necessary materials and to create the conditions that determine the quality and quantity of students' successful learning in different fields. The aim of the present study is to investigate the role of multimedia on the student's academic performance and self-regulation of mathematics in elementary school.
Materials and Methods: This is a quasi-experimental study and the statistical population of this study consists of two classes of the sixth grade from the Gashtasbi public school (Traditional Method) and the Non-profit School of Afarinesh. This research is conducted on 60 students (30 in the experimental group) and (30 in the control group). To achieve the objectives of the study, a quasi-experimental and post-test method was applied to experimental and control groups. The experimental group was subjected to multi-media education for several months. The data were collected by using a teacher-made mathematical test, a self-regulation questionnaire (Mslq) with 47 questions, and a questionnaire of Wilcox's Ph. D. (48) questionnaire, Raven's Intelligence Test, and observation records by a researcher. Using Raven's IQ test, students were assessed. After conducting the research, the performance of the math and student self-monitoring sessions were assessed. Students were also matched in terms of intelligence and mean variables of the previous year.
Results: The scores of mathematic post-test, self-regulation questionnaires and independent performance t-test were used for data analysis. After analyzing the information, the performance of the participants indicates that the experimental group, which was trained using multimedia programming, had a lower education performance than the control group (using conventional and traditional teaching methods). The mean scores of the self-regulation questionnaire for mathematic indicate that the experimental group had not a significantly different performance as compared to the control group with traditional and routine education.
Conclusion: The results showed that the performance and self-regulation of students who were trained by educational multimedia systems, compared with trainees trained in traditional mathematics, were not significant
ملخص الجهاز:
- موسیپور و پناهی (1395) مطالعهای که با هدف بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای قرآن بر میزان یادگیری و یادداری درس قرآن دانشآموزان پسر با نیازهای ویژه ذهنی پایه ششم ابتدایی در شهر اراک انجام داد از ابزار تحلیل اندازهگیری مکرر و واریانس چندمتغیره تحلیل دادهها استفاده کرده و به این نتیجه رسید که زمانی که آموزش قرآن ازطریق چندرسانهای به کودکان با نیازهای ویژه ذهنی آموزش دادهشد ویژگیهای منحصر به فرد چندرسانهای (رنگ نوشته ها، صوت و موسیقی کلمات و غیره) انگیزه فراوان به کودکان میداد وکودکان بااشتیاق زیادی درجریان یادگیری فعال بودند.
آمار توصیفی مربوط به متغیرها خودتنظیمی دانش آموزان دو کلاس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول 4 آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) مربوط به متغیر خودتنظیمی و نمره درس ریاضی آوردهشده همانطور که در نمودار نشان داده شدهاست برای متغیر خودتنظیمی برای کلاس کنترل (267/2) و کلاس آزمایش (761/2) میباشد که در گرافهای ارائهشده اختلاف زیادی مشاهده نگردید ولی اختلاف معنیداری بین آنها و آمار استنباطی با استفاده از آزمون t - مستقل مورد بررسی قرار گیرد.
با مقایسه میانگین دو گروه کنترل و آزمایش تأثیر آموزش از طرق چندرسانهای های آموزشی بر میزان خودتنظیمی درس ریاضی دانش آموزان پایهی ششم مشاهده میشود که دو کلاس دارای اختلاف معنیداری نمیباشند.
Role of Multimedia on the Student's Academic Performance and Self-Regulation of Mathematics in Elementary School Farideh Fallah Master of Curriculum Planning, University of Mazandaran (Corresponding Author) Abstract Background and Objectives: The new age is the era of globalization and information explosion.
The aim of the present study is to investigate the role of multimedia on the student's academic performance and self-regulation of mathematics in elementary school.