خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه بود. بدین منظور 429 نفر دانشآموز (245 پسر و 187 دختر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان میبد به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو مدرسه برادشو و همکاران(2014) پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار AMOS 24 و SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مدل سهبعدی مناسبی برای جو مدرسه وجود دارد که شامل سه بعد امنیت، تعهد و محیط مدرسه در 13 خردهمقیاس است که بعد امنیت شامل خردهمقیاس ادراک امنیت، قلدری / زورگویی و سوء مصرف مواد؛ بعد تعهد شامل خردهمقیاسهای ارتباط معلم- دانشآموز، ارتباط دانشآموزان، درگیری تحصیلی، ارتباط با کل مدرسه، انصاف و برابری، درگیری والدین و بعد محیط مدرسه شامل خرده مقیاسهای وظایف و نقشها، پاکیزگی محیط مدرسه، حمایت عاطفی، اختلال و بینظمی در مدرسه است. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین ضرایب پایایی این 13 خردهمقیاس در حد 68/0 و 87/0 بدست آمد که این نشاندهنده پایایی قابل قبول و مناسب این مقیاس است. با توجه به نتایج بدست آمده میتوان گفت که پرسشنامه جو مدرسه با تمرکز بر سه بعد امنیت، تعهد و محیط در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است
ملخص الجهاز:
1- Lee, Lee & Rojewski 2- School climate 3- Halpin & Craft 4- Meristo & Eisenschmidt 5- Hoy & Miskel 6- Anderson 7- Bradshaw, Waasdorp, Debnam & Johnson 8- Raffery 9- Collie, Shapka & Perry 10- Dipaola & Tschannen- Moran از شناخته شده ترين مفهوم پردازيها در زمينه جو سازماني مدارس ميتوان به مطالعات هالپين و کرافت اشاره نمود.
در مطالعه 1- Way, Reddy & Rhodes 2- Roser, Eccles & Sameroff 3- Eccles & Wigfield 4- Crosnoe & Needham 5- Way & Greene 6- Deci & Ryan 7- Niemiec & Ryan 8- Pinter, Pual & Schunk 9- Pretorius & Villiers حاضر، مقياس جو مدارس متوسطه با تأکيد بر سه بعد سه بعد امنيت (ادراک امنيت ، قلدري و زورگويي، سوءمصرف مواد)، تعهد(ارتباط معلم - دانش آموز، ارتباط دانش آموزان ، درگيري تحصيلي، انصاف و برابري، ارتباط با کل مدرسه ، درگيري والدين ) و محيط مدرسه (وظايف و نقش ها، پاکيزگي محيط مدرسه ، حمايت عاطفي، اختلال و بينظمي) مورد بررسي قرار گرفته است .
جامعه ي آماري پژوهش شامل کليه ي دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوره دوم شهرستان ميبد بود که در سال تحصيلي ٩٧-١٣٩٦ 1- Battistich, Solomon, Kim, Watson & Schaps 2- Plank, Bradshaw & Young 3- Rumberger 4- Reynolds, Jones, Leger & Murgatroyd 5- Tableman مشغول به تحصيل بودند.
همچنين نتايج تحليل عاملي تاييدي در اين پزوهش نشان داد که مدل تحيل عاملي براي ابعاد امنيت ، تعهد و محيط مدرسه و خرده مقياس هاي آن ها از برازش خوبي با داده برخوردار است .