خلاصة:
دادههای رایانهای فارغ از مرزهای ملی در فضای سایبری سیالند. در بسیاری از موارد دادههای مربوط به جرم که در واقع ادلۀ الکترونیکی جرم هستند در قلمروی سرزمینی دولت تعقیبکنندۀ جرم قابل دسترسی نمیباشند. موفقیت ماموران تحقیق در تعقیب بسیاری از جرایم مستلزم دسترسی آنان به دادههای فرامرزی میباشد. این دسترسی سنتا از طریق معاضدات قضایی دو جانبه و بر مبنای جلب رضایت دولت محل ذخیرۀ دادهها صورت میگیرد. چنین رویکردی در مطابقت با اصل حاکمیت سرزمینی قرار دارد اما تامینکنندۀ سرعت عملی که لازمۀ جمع آوری ادلۀ الکترونیکی میباشد نیست. امروزه بسیاری از دولتها به صورت مستقیم و بدون جلب موافقت دولت محل ذخیرۀ دادهها به آنها دسترسی مییابند. برخی از چارچوبهای بینالمللی نیز دسترسی فرامرزی مستقیم به دادهها را تحت شرایطی پذیرفتهاند. با این حال هیچ رویکرد بینالمللی واحدی در رابطه با دسترسی فرامرزی به دادهها وجود ندارد. هر یک از روشهای دسترسی فرامرزی به دادهها دارای مزایا و معایبی هستند که بایستی در ایجاد چارچوبهای بینالمللی جدید مورد توجه دولتها قرار گیرند.
Computer data is flowing in cyber space regardless the national borders. In many cases data related to crimes as electronic evidence is not accessible in territory of crime prosecuting state. In these cases, success in prosecuting the crimes requires the access of trans-border data related the crime. Traditionally this access is possible through mutual legal assistance between states based on acquiring consent of the state where the data is stored. This approach is leaded by territorial sovereignty principle but is not preparing the enough speed for gathering electronic evidence. Nowadays states access the data directly and without acquiring consent of the state where data is stored. This direct access to data has been accepted by some of the international frameworks in specific conditions. In spite of this, there is not international unique method for accessing to trans-national data. Each of the trans-border access methods has advantages and disadvantages which should be considered in initiating a new international frame by states.
ملخص الجهاز:
از طرفي دسترسي مستقيم به داده هـاي فرامـرزي بـا خطـر نقـض حاکميـت ملـي دولت ها از طريق اعمال فراسرزميني قوانين داخلي ، عدم شـفافيت دولـت هـا در انجـام تحقيقـات کيفري فراسرزميني و نقض حقوق فردي کاربران همراه است .
3. Council of Europe Cybercrime Convention Committee (T-CY), Transborder Access to (Data Article 32), Council of Europe (December 2014), available at: https://rm.
Cybercrime Convention Committee (T-CY), 2013, Transborder Access to Data (Article 32), Council of Europe (December 2014), available at: https://rm.
Cybercrime Convention Committee (T-CY), 2013, Transborder Access to Data (Article 32), Council of Europe (December 2014), available at: https://rm.
Council of Europe Cybercrime Convention Committee (T-CY), Trans- border Access and Jurisdiction: What Are the Options, Council of Europe (December 2012), 9, available at: https://rm.
Council of Europe Cybercrime Convention Committee (T-CY), Trans- border Access and Jurisdiction: What Are the Options, Council of Europe (December 2012), 9, available at: https://rm.
Council of Europe Cybercrime Convention Committee (T-CY), Trans- border Access and Jurisdiction: What Are the Options, Council of Europe (December 2012), 9, available at: https://rm.
Council of Europe Cybercrime Convention Committee (T-CY), Trans- border Access and Jurisdiction: What Are the Options, Council of Europe (December 2012), 9, available at: https://rm.
J. , Law Enforcement Challenges in Transborder Acquisition of Electronic Evidence from Cloud Computing Providers, Council of Europe Project on Cybercrime Discussion (January 2010), available at: https://rm.
J. , Law Enforcement Challenges in Transborder Acquisition of Electronic Evidence from Cloud Computing Providers, Council of Europe Project on Cybercrime Discussion (January 2010), available at: https://rm.