خلاصة:
هدف این مقاله، بررسی موانع و مشکلات فعالیتهای پژوهشی و تولیدات علمی در دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه از دیدگاه اعضای هیئت علمی آن بود. روش: پژوهش حاضر، کاربردی و روش آن، پیمایشی- توصیفی با رویکرد علمسنجی است. جامعة پژوهش، اعضای هیئت علمی 10 گروه آموزشی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته با پایایی94/0 است. به منظور تعیین مقولهها و رتبهبندی مقولهها از شیوة تحلیل عاملی استفاده شد. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS انجام شد. یافتهها: سه عامل مهم با 04/78 درصد از واریانس کل نمرهها، در بالای ارزش ویژة 3 قرار گرفت و عوامل بازدارنده و مانع انجام پژوهش معرفی شدند. در موانع فردی و شخصی، ناآشنایی با راهبردهای جستجو در وب با بار عاملی 895/0؛ در موانع دروندانشگاهی، آزمایشگاههای تخصصی در رشتههای موجود دانشکده با بار عاملی 836/0 و در موانع بروندانشگاهی، عدم چاپ مقالات در نشریات بینالمللی به دلیل تحریم با بار عاملی 898/0، بیشترین بار عاملی را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: با شناسایی گویههای مهم و مرتبط با هر کدام از عوامل (فردی و شخصی، دروندانشگاهی و بروندانشگاهی) و تایید تحلیل عاملی، سه شاخص عمدة کمبود مهارتهای فنّاورانه و پژوهشی، فقدان جایگاه پژوهشی مناسب در سطح کشور و ضعف ساختار پژوهشی در دانشگاه، به عنوان موانع و مشکلات تولیدات علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی شناسایی شدند.
Objectives:This study aims to analyze the barriers to research activities and scientific production at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba’i University from the perspective of faculty members. Method: This is an applied-descriptive survey with a scientometric approach. The statistical population included the faculty members of 10 educational departments at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba’i University. The factor analysis was employed to determine and rank categories. The Cronbach’s alpha of the questionnaire was 0.94, and the findings were analyzed in SPSS and AMOS. Results : Identified as restrictive factors and research barriers, three important factors (with 78.04 of the total variance of scores) were above the eigenvalue of 3. Personal barriers included unfamiliarity with web search strategies (factor load = 0.895) when intra-academic barriers included specialized laboratories for faculty majors (factor load = 0.836). The extra-academic barriers included non-submission of papers in international journals because of sanctions (factor load = 0.898). Identified as the most important barriers to research, they gained the highest factor loads. Conclusion: Lack of technological and research skills, lack of an appropriate research position nationwide, and weakness of academic research structure were identified as the barriers to research and scientific production from the perspective of faculty members at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba’i University. For this purpose, the important items of each factor (personal, intra-academic, and extra-academic) were identified through the confirmatory factor analysis.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري: با شناسايي گويه هاي مهم و مرتبط با هر کدام از عوامل (فردي و شخصي، دروندانشگاهي و بروندانشگاهي) و تأييد تحليل عاملي، سه شاخص عمدة کمبود مهارتهاي فّناورانه و پژوهشي، فقدان جايگاه پژوهشي مناسب در سطح کشور و ضعف ساختار پژوهشي در دانشگاه، به عنوان موانع و مشکلات توليدات علمي و پژوهشي اعضاي هيئت علمي دانشکدة روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبائي شناسايي شدند.
ضعف ساختار پژوهشي(مانند طولاني بودن مراحل تصويب طرحهاي پژوهشي)، کمبود بودجه براي انجام طرحها و شرکت در همايشها و کارگاهها، در اختيار قرار ندادن وقت کافي براي انجام پژوهش براي اساتيد آموزشي دانشگاهها، بيتأثير بودن يافته هاي پژوهش در تصميم گيريهاي آتي، مقررات دست و پاگير اداري، زياد بودن ساعات تدريس اعضاي هيئت علمي، ناچيزي حق التحقيق نسبت به زمان صرف شده و مکفي نبودن ابزار تشويقي، به عنوان موانع دروندانشگاهي معرفي شدند که با نتايج پژوهشهاي مکي آلآقا(١٣٨٦)، بقايي و همکاران(١٣٧٨)، ظهور و فکري(١٣٨١)، حسين پور(١٣٩١)، عباسپور(١٣٨١)، پارياد و همکاران(١٣٨٢)، خليلي و رجائي(١٣٨٧)، کاتنهاوس(٢٠٠١)، کيانپور و همکاران(١٣٨٤)، ميري غفاريان(١٣٩١)، محمديان(١٣٨٥) و بنيس (١٩٩٩) همخواني دارد.
کم ارزشي کارهاي علمي در جامعه ، طولاني بودن زمان ارائۀ يافته هاي پژوهش تا چاپ مقاله ، مقرون به صرفه نبودن اقتصادي پژوهشهاي علمي، دست و پاگير بودن ضوابط پذيرش و مقررات چاپ مقالات در نشريات علمي فارسي، عدم تبادل علمي با کشورهاي پيشرفته ، عدم منزلت اجتماعي مناسب در کشور براي حرفه ، عدم انتشار يافته هاي پژوهشي در سطح کشور، همکاري نامناسب دانشگاهها با يکديگر و دير بازده بودن يافته هاي پژوهش علمي، موانع بروندانشگاهي معرفي شدند که با نتايج پژوهشهاي زارعي و فاميل روحاني(١٣٨٨)، پارياد و همکاران(١٣٨٢)، ميري غفاريان(١٣٩١)، تصويري قمصري و جهاننما(١٣٨٥)، رييان و دلاي(٢٠١٩)، محمدي و فضل الهي(١٣٨٩)، اسدزاده(١٣٨٦)، کيانپور وهمکاران(١٣٨٤)، فضل الهي(١٣٨٨) و سليماني و شکوهي(١٣٨٧) همخواني دارد.