خلاصة:
هدف: اعتیاد آثار مخربی بر خانواده افراد معتادین به ویژه همسران آنها دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبک زندگی اسلامی بر فرسودگی زناشویی، تاب آوری و سلامت معنوی زنان دارای همسر معتاد انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده تمامی زنان دارای همسر معتاد شهر تهران در سال 1398 بود. با عنایت به شبه آزمایشی بودن طرح، نمونهای به حجم 30 نفر با توجه به معیارهای شمول از بین افراد جامعه آماری به صورت در دسترس انتخاب شدند. اعضای نمونه به صورت جایگزینی تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس شرکت کنندگان گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش سبک زندگی اسلامی شرکت کردند؛ در حالیکه اعضای گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس فرسودگی زناشویی پاینز (1996)، پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه سلامت معنوی پالوزیان و الیسون (1982) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد آموزش سبک زندگی اسلامی بر فرسودگی زناشویی (331/16=F؛ 011/0=P)، تاب آوری (724/12=F؛ 041/0=P) و سلامت معنوی (850/11=F؛ 021/0=P) تأثیر معناداری دارد.
نتیجهگیری: طبق یافتههای این مطالعه، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد سبب بهبود فرسودگی زناشویی، تاب آوری و سلامت معنوی در زنان دارای همسر معتاد میشود و نمایانگر افقهای تازه در مداخلات بالینی است و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر سود جست. بنابراین، به نظر میرسد این مداخله آموزشی زنان دارای همسر معتاد نیز کاربردی است.
Aim: Addiction has many destructive effects on the family of addict person, specifically his wife. The aim of this research was to investigate the effectiveness of Islamic life-style training on marital burnout, resiliency and spiritual health in women with addict husband.
Method: This study was a quasi-experimental pretest - posttest with control group. The study population was consisted of all women with addict husband in Tehran city at 2019. The sample consisted of 30 (15 for each group) women with addict husband that were selected by as a voluntary and randomly recruits to each of groups. Then, the participants in the experimental group participated in 8 sessions of 90 min of Islamic life-style training, while the control group did not receive any therapy. Instruments for gathering data were Pineschr('39') Marital Burnout Scale (1996), Connor & Davidson resiliency Questionnaire (2003) and Spiritual Well-Being Scale from Paloutzian and Ellison (1982). Then, the data were analyzed using SPSS.v21 software and statistical tests such as MANCOVA.
Results: The results of MANCOVA indicate that the Islamic life-style training had significant impact on marital burnout (F=16.331, P=0.011) resiliency (F=12.724, P=0.041) and spiritual health (F=11.850, P=0.021).
Conclusion: Based on the findings of this study, Islamic life-style training improves marital burnout, resiliency and spiritual health in women with addict husband and represents new horizons in clinical interventions and thus could be used as an effective interventional method. So, it seems that this intervention is an applicable treatment for women with addict husband.