خلاصة:
پیامبر اکرم (ص) سیزده سال در مکّه مکرّمه، صلح جویانه به تبلیغ اسلام پرداختند؛ اما قریش به-جای اجابت دعوت پیامبر (ص)، به دشمنی و کار شکنی پرداختند و کار به جایی رسید که حتّی نقشه قتل پیامبر (ص) را کشیدند و از این اقدام شوم، کوتاهی نکردند اما به خواست خداوند متعال، پیامبر (ص) از توطئه آنان، در امان ماندند.
پس از آن، رسول گرامی اسلام (ص) به مدینه منوره، هجرت فرمودند و در آنجا به تبلیغ دین اسلام پرداختند اما باز هم قریش و دیگر دشمنان اسلام، برای جلوگیری از پیشرفت دین اسلام، به توطئههای جدید، متوسل شدند و این بار برای رسیدن به اهداف خود، شیوه جنگ علیه پیامبر (ص) و ایجاد نا امنی در بلاد اسلامی را بهکار گرفتندو در آن اوضاع، گرچه پیامبر اکرم (ص) برای دفاع از اسلام و مسلمین در میادین جنگ، به مقابله با کفار پرداختند اما در تمام جنگها هم در آغاز و هم در میانه جنگ، همواره اقدامات صلح جویانهای انجام میدادند که این سیره پیامبر اکرم (ص) برای صلح جویان جهان در تمامی اعصار و بالاخص در عصر حاضر، بهترین نمونه و الگوی عملی میباشد. چرا که جهانی شدن دین مبین اسلام در سایه تدابیر حکیمانه رسول گرامی اسلام، محقق گشت و از مهمترین رموز موفقیت بزرگ و چشمگیر رسول خاتم (ص) در نشر دین حق و هدایت بشر، تدابیر صلحجویانه و انسان دوستانه آنحضرت میباشد.
در این مقاله بررسی اقدامات صلح آمیز پیامبر اسلام (ص) در غزوات و جنگها، مطمح نظر است تا پیامی باشد برای جهانیان و آنان که مشتاق برپایی صلح و امنیّت هستندو نیز پاسخی میباشد برای مستشرقینی که به جنگهای واقع شده در عصر پیامبر (ص)، دید خصمانه دارند.
The Prophet (peace and blessings be upon him) began to propagate Islam in
Makkah Mecca for thirteen years, but instead of accepting the Prophet's
invitation, the Quraysh turned to enmity and defeat, where they even plotted the
killing of the Prophet and did not do so viciously, but God willing. The Prophet
was spared their conspiracy.
Thereafter, the Holy Prophet (peace be upon him) went to Medinah Hijra and
propagated the religion of Islam there, but again Qureshi and other enemies of
Islam resorted to new plots to prevent the progress of Islam and this time to
achieve their goals. They used anti-prophethood and the creation of insecurity in
the Islamic bloc. At that time, although the Prophet (peace be upon him)
defended the infidels in the battlefields in defense of Islam and Muslims, he
continued to act in all wars both at the beginning and in the middle of the war.
They were doing the peace that this prophetic course for the peacemakers of the
world has done for all ages and especially In the present age is the best example
and practical model. Because the globalization of the religion of Islam came in
the shadow of the wise measures of the beloved Prophet of Islam and one of the
most important mysteries of the great and remarkable success of the Prophet
Khatami in the publication of the religion of truth and human guidance is his
peaceful and humanitarian measures.
This article examines the peaceful actions of the Prophet (peace and blessings
be upon him) in wars and wars. And it will also be a response to the Orientalists
who have a hostile view of the wars in the era of the Prophet.
ملخص الجهاز:
مظاهر صلح جویی پیامبر در غزوه بنی قینقاع در اوّلین سالی که پیامبر اکرم(ص) به مدینه، هجرت فرمود با قبایل مدینه، میثاقی را امضاء کردند که به نام میثاق مدینه، معروف است؛ در این میثاق علاوه بر مسلمانان، یهودیان از جمله قبیله بنو قینقاع، قبیله بنو نظیر و بنو قریظه، هم پیمان بودند که طبق آن، در صورت حمله دشمن به مدینه، همه آنان باهم بر علیه دشمنان اهل مدینه، به دفاع خواهند پرداخت اما پس از یک سال؛ یعنی در سال دوّم هجری، یهودیان قبیله بنو قینقاع هنگام جنگ بدر، نه تنها طبق میثاق مدینه، به کمک و دفاع هم پیمانان خود یعنی مسلمانان، اقدام ننمودند؛ بلکه علیه اسلام و مسلمین به توطئه چینی هم پرداختند؛ ولی باوجود آن، باز هم پیامبر خدا(ص) شخصاً به نزدشان رفته و آنها را از توطئه علیه اسلام، بر حذر داشتند و به نصیحت خیرخواهانه آنها، پرداختند و فرمودند: يا معشر يهود احذروا من اللّه مثل ما نزل بقريش من النقمة، و اسلموا فإنكم قد عرفتم أني نبي مرسل، تجدون ذلك في كتابكم، و عهد اللّه إليكم.
با وجود این که قبیله بنو قینقاع بر خلاف پیمان میثاقِ مدینه که در آن، قرار گذاشته شده بود که در صورت حمله کفّار و دشمن بر مدینه، همۀ اهل مدینه چه مسلمانان و چه یهود به یکدیگر، کمک نمایند و در مقابل دشمنان، به دفاع از مدینه بپردازند و شرّ دشمنان را از مدینه و اهل مدینه، دفع کنند؛ اما آنها در هنگام جنگ بدر نه تنها به این پیمان، وفادار نماندند بلکه در حین جنگ علیه مسلمانان، توطئه چینیکرده و سعی نمودند از درون، به مسلمانان ضربه بزنند؛ ولی باوجود این خیانت آشکار، باز هم پیامبر خدا(ص) آنها را با خیرخواهی، نصیحت فرمود و به تقوای الهی، امر نمود و اسلام را به آنها، عرضه داشت تا آنها به نجات و سعادت حقیقی، نایل آیند.