خلاصة:
حملونقل شهری، بهعنوان یکی از عوامل مهم حیات و رشد پایدار شهر و یکی از اجزای مهم حملونقل مطرح میباشد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی گزینههای مختلف حملونقل عمومی از لحاظ ارکان سهگانه توسعه پایدار شهری نگارش یافته است. این پژوهش، به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ روش انجام، از نوع تحقیقات توصیفی، پیمایشی میباشد. گردآوری دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی صورت گرفته و ابزار گردآوری، پرسشنامه محقق ساخته مقایسات زوجی بوده است. نمونه مورد مطالعه شامل 80 نفر از متخصصان و کارشناسان حوزه حملونقل عمومی و متخصصان برنامه ریزی و توسعه پایدار شهری در جامعه دانشگاهی بوده است. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل سلسه مراتبی مقایسات زوجی و نرم افزار Expert Choiceبهره گرفته شده است. یافته های پژوهش در بعد اقتصادی توسعه پایدار نشان داد که مناسب ترین و پایدارترین سیستم حملونقل عمومی، سیستم قطار شهری و بعد از آن به ترتیب اتوبوس و تاکسی می باشد.. در بعد اجتماعی نیز بیشترین اولویت با قطار شهری و پس از آن تاکسی و اتوبوس قرار دارد. البته تاکسی و اتوبوس در زمینه این متغیرها بین اولویت دوم و سوم گاهی از یکدیگر سبقت گرفته اند. در نهایت، نتایج پژوهش حاکی از آن است که سیستمهای حملونقل عمومی در شهر تهران به لحاظ مطلوبیت و پایداری از بیشترین تا کمترین میزان به ترتیب عبارتند از: سیستم قطار شهری، تاکسی و اتوبوس.
Urban transportation is considered as one of the important factors in the sustainable life and growth of the city and one of the important components of transportation. The present study aims to examine the various options for public transport in terms of the three pillars of sustainable urban development. This research is applied in terms of purpose and descriptive research in terms of method. Data were collected in two ways: library and field and the collection tool was a researcher-made questionnaire of pairwise comparisons. The study sample consisted of 80 specialists and experts in the field of public transportation and specialists in urban planning and sustainable development in the university community. In data analysis, the method of hierarchical analysis of pairwise comparisons and Expert Choice software have been used. The research findings in the economic dimension of sustainable development showed that the most suitable and stable public transportation system is the city train system and then the bus and taxi respectively. In the social dimension, the highest priority is with the urban train and after There are taxis and buses. Of course, taxis and buses sometimes overtake each other between the second and third priorities in terms of these variables. Finally, the results show that public transportation systems in Tehran in terms of desirability and stability from the highest to the lowest levels are: urban train system, taxi and bus.
ملخص الجهاز:
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شماره ٩- نتايج مقايسات زوجي براي اولويت بندي شيوه هاي حمل ونقل عمومي شهري از منظر شاخص آلودگي هوا (ناسالم براي گروه هاي حساس ) (بعد زيست محيطي توسعه شهري پايدار) طبق نمودار فوق ، تاکسي بيشترين دخالت و قطار شهري کمترين دخالت را در کيفيت هوا از منظر شاخص آلودگي هوا در سطح ناسالم براي گروه هاي حساس دارا است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شماره ١٣- نتايج مقايسات زوجي براي اولويت بندي شيوه هاي حمل ونقل عمومي شهري از منظر شاخص آلودگي صوتي در منطقه تجاري در روز (بعد زيست محيطي توسعه شهري پايدار) طبق نمودار فوق ، قطار شهري مطلوب ترين گزينه و اتوبوس نامطلوب ترين گزينه به لحاظ کاهش آلودگي صوتي مناطق تجاري در طول روز است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شماره ١٤- نتايج مقايسات زوجي براي اولويت بندي شيوه هاي حمل ونقل عمومي شهري از منظر شاخص آلودگي صوتي در منطقه تجاري در شب (بعد زيست محيطي توسعه شهري پايدار) طبق نمودار فوق ، قطار شهري مطلوب ترين گزينه و اتوبوس نامطلوب ترين گزينه به لحاظ کاهش آلودگي صوتي مناطق تجاري در طول شب است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شماره ١٥- نتايج مقايسات زوجي براي اولويت بندي شيوه هاي حمل ونقل عمومي شهري از منظر کمترين ترافيک (بعد زيست محيطي توسعه شهري پايدار) طبق نمودار فوق ، قطار شهري مطلوب ترين گزينه و تاکسي نامطلوب ترين گزينه به لحاظ کمترين ترافيک است .