خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه پایبندی مذهبی و عزتنفس با شادکامی دانش آموزان سال سوم متوسطه در شهرستان بندرگز بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه سوم متوسطه شهرستان بندرگز بوده که حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان برآورده شد که مقدار آن ۲۱۰ دانش آموزان بهصورت روش نمونهگیری تصادفی خوشهای جهت انجام پژوهش به دست آمد. برای جمعآوری اطلاعات نیز از طریق پرسشنامههای پایبندی مذهبی جان بزرگی (۱۳۸۶) و عزتنفس روزنبرگ (۱۹۶۵) و همچنین شادکامی آکسفورد که توسط آرجی و لو (۱۹۸۹) تهیهشده است استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از اساتید راهنما و مشاور و پایایی آن نیز توسط روش آلفای کرونباخ با ضریب ۰/۷۲ برای پایبندی مذهبی و ۰/۷۰ برای عزتنفس و ۰/۹۳ برای شادکامی مورد تایید قرارگرفته است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS ۲۰ استفادهشده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین پایبندی مذهبی و شادکامی دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین عزتنفس و شادکامی دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد، اما بین پایبندی مذهبی و عزتنفس دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه رابطه معناداری وجود ندارد. میزان پایبندی مذهبی، عزتنفس و شادکامی بین دختران و پسران دانشآموز تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
(نویسنده مسئول) فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره دوم، شماره ششم، تابستان 1399، صفحات 24-13 چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه پایبندی مذهبی و عزتنفس با شادکامی دانشآموزان سال سوم متوسطه در شهرستان بندرگز بوده است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین پایبندی مذهبی و شادکامی دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به سطح معنیداری Sig=0/000 و این مقدار کمتر از (یعنیمیتوان نتیجه گرفت که در سطح اطمینان 95 درصد بین پایبندی مذهبی و شادکامی دانشآموزان سوم متوسطه رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد.
با توجه به سطح معنیداری Sig=0/000 و این مقدار کمتر از (یعنیمیتوان نتیجه گرفت که در سطح اطمینان 95 درصد بین پایبندی مذهبی و شادکامی دانشآموزان سوم متوسطه رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد.
)با توجه نتایج بهدستآمده از جدول4 آزمون یکنواختی واریانس (test-levens) با مقدار (004/0F=) و سطح معنیداری آن (986/0sig=) و چونکه sig>0/05 بیانگر این مطلب است واریانس نمونهها در این تحقیق با یکدیگر برابرند؛ و همچنین در سطح معنیداری Sig=0/585 و چون این مقدار بیشتر از ( یعنیمیتوان دریافت که فرض H0 تائید شده و فرضH1 یا فرضیه تحقیق مورد تائید قرار نگرفته است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین عزتنفس دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد.
سطح معنیداری Sig=0/691 و چون این مقدار بیشتر از ( یعنیمیتوان دریافت که فرض H0 تائید شده و فرضH1 یا فرضیه تحقیق مورد تائید قرار نگرفته است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین پایبندی مذهبی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد.