خلاصة:
امروزه مقوله ارتباط بین شرکتها و توسعه بازارها از طریق توسعه همکاریهای متقابل بهعنوان یک عامل مهم در افزایش توانمندیها و توسعه شرکتها از اهمیت بسیاری برخوردار است. ایفای نقش شرکتهای کوچک و متوسط در بازار تامین نیازمندیهای شرکتهای بزرگ مبحثی است که میتواند در این مسیر بسیار راهگشا باشد. مقاله حاضر پژوهشی توسعهای-کاربردی است و از لحاظ چگونگی به دست آوردن دادهها توصیفی میباشد و از رویکرد کمی و کیفی بهصورت آمیخته بهره میگیرد. هدف از این تحقیق ارایه مدلی جهت توانمندسازی شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از قابلیتهای شرکتهای بزرگ است. بدین منظور نخست شبکه ارتباطی میان شرکتهای بزرگ و شرکتهای کوچک و متوسط شناسایی و با استفاده از قابلیتهای رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته است. نقاط مرکزی در این شبکه شناسایی و با توجه به قدرت و ضعف شرکتها از نظر مقادیر مرکزیت در شبکه به ارایه مدل توانمندسازی شرکتهای کوچک و متوسط توسط شرکتهای بزرگ با استفاده از مفاهیم تئوری دادهبنیاد پرداخته شده است. در ادامه نخست کدگذاری باز، کدگذاری محوری و سپس کدگذاری انتخابی انجام و مدل نهایی تدوین شد. دستاورد این تحقیق شناسایی و تحلیل وضعیت فعلی شبکههای همکاری و ارائه مدل به منظور ارتقا این همکاریهاست.
Nowadays, inter-organizational relationships and market expansion through mutual cooperation is gaining ground as an important factor that can increase organizational capabilities and boost organizational expansion. The role of small and medium-sized companies in meeting the market needs of large companies is thus a promising topic. The current study set out to design a model for empowering small and medium-sized enterprises based on the capabilities of large companies. To this end, the network of inter-organizational communications was initially identified and analyzed based on Social Network Analysis approach. The central network issues were initially identified and, a model was designed, informed by the strengths and weaknesses of small and medium-sized enterprises, for their empowerment by large companies based on Grounded theory. To serve the purpose of designing the final model, the research data were coded through open, pivotal and selective coding systems. The findings from current study can help the identification and analysis of current collaborative networks and provide a model to enhance these collaborations.
ملخص الجهاز:
ارائه مدل توانمندسازي تامين کنندگان کوچک و متوسط توسط شرکت هاي صنعتي بزرگ در استان کرمان مهدي اميرزاده ١ 2* مهناز حسين زاده 3 حسين صفري چکيده امروزه مقوله ارتباط بين شرکت ها و توسعه بازارها از طريق توسعه همکاريهاي متقابل به عنوان يک عامل مهم در افزايش توانمنديها و توسعه شرکت ها از اهميت بسياري برخوردار است .
نقاط مرکزي در اين شبکه شناسايي و با توجه به قدرت و ضعف شرکت ها از نظر مقادير مرکزيت در شبکه به ارايه مدل توانمندسازي شرکت هاي کوچک و متوسط توسط شرکت هاي بزرگ با استفاده از مفاهيم تئوري داده بنياد پرداخته شده است .
براي شرکت هاي بزرگ و تامين نيازهاي آن ها از طريق شکل گيري زنجيره هاي تامين متشکل از شرکت هاي کوچک و متوسط تاکنون تحقيقات 3 بسياري انجام شده است و موارد متعددي همچون سياست گذاريهاي صحيح منطقه اي (هيم پولد، ٢٠٠٨)، مديريت شبکه هاي اطلاعاتي، شفافيت ، زمان تامين به موقع مورد بررسي قرار گرفته اند.
Regional Industrial policy ٢٢( پژوهش وضعيت ارتباطي فعلي شرکت هاي بزرگ با شرکت هاي کوچک با استفاده از رويکرد تحليل شبکه هاي اجتماعي مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرد.
"Investigating the Impact of Information Technology on the Development of Small and Medium Industries Exports in Iran" Quarterly Perspective on Management, 32, 202_183 ,(In Persian) Anderson,N.
Business and partnerships for development European Management Journal.
Business Success of Small and Medium Sized Enterprises in Russia and Social Responsibility of Managers.