خلاصة:
از نظر علامه طباطبائی بنیاد علم حضوری به جهان محسوس بر پایه دو نظریه حرکت و عالم مثال قرار دارد. در تبیین نظام معرفت، این دو نظریه نهتنها هماهنگ، بلکه دو جنبه حقیقت واحد هستند. جهان محسوس، جهان حرکت است و حرکت، چیزی غیر از وجود سیال نیست. وجود مساوق فعلیت، وحدت و ثبات است. بر این پایه وجود سیال هم در ظرف واقعیت و به لحاظ وجودش، در عین تدریجی بودن، وجودی بالفعل، واحد و دارای نوعی ثبات است. نشان خواهیم داد که ظهور وجود سیال در ظرف زمان، حرکت قطعی و در ظرف آن، حرکت توسطی است. وجود سیال (حرکت) از وجهه وحدت و ثبات به موجودات مجرد و ثابت متصل میشود و بنیاد علم حضوری به جهان محسوس را فراهم میآورد. با اثبات جهان مثال و در نظر آوردن نسبت علّی و معلولی آن با جهان محسوس و مطابقت وجودی این دو جهان موازی، طیف وجودی واحد و پیوستهای از این دو جهان پدید میآید. در این طیف وجودی، جهان مثال باطن و حقیقت و جهان محسوس، ظاهر و رقیقت است. تفسیر نظام علّی بر پایه وحدت حقیقت و رقیقت این امکان را فراهم میآورد که علم حضوری به جهان محسوس، از طریق علم حضوری به جهان مثال به عنوان علت، باطن و حقیقت جهان محسوس فراهم آید. وجود سیال (جهان محسوس)، ظهور جهان ثابت (جهان مثال) در زمان است.
In Allama Tabatabai’s view, the foundation of knowledge by presence of the sensible world is based on two theories of ‘motion’ and ‘ideal world’. In explaining the knowledge system, these two theories are not only in harmony but also are two aspects of one single truth. The sensible world is the world of motion and motion is nothing but the existence of a mobile entity. The existence concomitant to actuality is unity and constancy. Accordingly, the mobile existent is both in reality and in its existence, while being gradual, single and having some constancy. We will show that the manifestation of mobile existence in time is a definite motion, and in the moment a mediating motion. The mobile existence (motion) is connected to the abstract and constant beings in unity and constancy, and creates the foundation of intuitive knowledge of sensible world. By proving the ideal world and considering its cause and effect relationship with the sensible world, as well as the existential conformity of those two worlds, a single and continuous existential spectrum of those worlds is created. In this existential spectrum, the ideal world is the inner state and the truth, and the sensible world is the outer state and the rarity. Interpretation of the causal system on the basis of the unity of truth and rarity makes it possible that the intuitive knowledge of the sensible world is obtained through the intuitive knowledge of the ideal world as the cause, the inner state and the truth of the sensible world. The mobile existence (sensible world) is the manifestation of the constant world (ideal world) in time.