خلاصة:
در این پژوهش هدف تحلیل و ارزیابی کیفیت خدمات شهری در مناطق شهری کلان شهر اهواز میباشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و ازنظر روش، ترکیبی از روش های توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری داده ها از شیوهی کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. برای سنجش کیفیت خدمات شهری از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تعیین حجم نمونه آماری آن با استفاده از روش کوکران ۳۵۰ نفر و روش نمونه گیری با استفاده از روش تصادفی ساده بدون جایگزینی انجام شد. سپس برای تجزیه وتحلیل داده ها از ابزار آماری SPSS و ترسیم نمودار از نرمافزار EXCEL استفاده گردیده است. نتایج نشان داده که در منطقه ۱ ،شاخصهای فرهنگی-ورزشی و تاسیسات و تجهیزات در اولویت بیشتری برای بسترسازی قرار دارند. در منطقه ۲ ،خدمات بهداشتی-درمانی، آموزشی و حملونقل در وضعیت مناسبی قرار دارند و شاخصهایی چون پارک و فضای سبز و تاسیسات و تجهیزات در این منطقه از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. در منطقه ۳،شاخص مسکونی و آموزشی وضعیت مناسبتری نسبت به شاخصهای دارند. در منطقه ۴ ،مولفه های تجاری و مسکونی نسبت به دیگر مولفه های خدمات شهری وضعیت بهتری دارند. در منطقه ۶ ،وضعیت حمل ونقل و تا حدودی فرهنگی-ورزشی در سطح مناسبی قرار دارند. در منطقه ۷ ،وضعیت شاخصهای خدمات شهری نامناسب میباشد و در بررسی شاخصها در منطقه ۸ ،نشان میدهد که شاخص مسکونی و حمل ونقل وضعیت مناسبتری نسبت به دیگر شاخصها دارند.
ملخص الجهاز:
سنجش کيفيت خدمات عمومي شهري منطقه ٣ شهرداري اهواز از ديدگاه شهروندان (منبع : يافته هاي پژوهش ) Test Value = 3 شاخص اختلاف ميانگين انحراف استاندارد فراواني t مقدار درجه آزادي Sig ميانگين فرضي ميانگين بهداشتي – درماني 2,90 60 0,599 -0,100 59 -1,293 3 0,201 پارک و فضاي سبز ٢,٧٠ 60 0,652 -0,294 59 -3,485 3 0,001 آموزشي ٣,٠١ 60 0,715 0,133 59 0,144 3 0,886 حمل ونقل ٢,٩٣ 60 0,526 -0,068 59 -1,001 3 0,321 فرهنگي – ورزشي ٢,٨٤ 60 0,699 -0,152 59 -1,691 3 0,096 تاسيسات و تجهيزات ٢,٨٩ 60 0,607 0,110 59 -1,402 3 0,166 مسکوني ٣,٢٢ 60 0,394 0,227 59 4,477 3 0,000 تجاري - خدماتي ٢,٩٣ 60 0,528 -0,066 59 -0,976 3 0,066 جدول ٤.
سنجش کيفيت خدمات عمومي شهري منطقه ٤ شهرداري اهواز از ديدگاه شهروندان (منبع : يافته هاي پژوهش ) Test Value = 3 اختلاف شاخص ميانگين انحراف استاندارد فراواني t مقدار درجه آزادي Sig ميانگين فرضي ميانگين بهداشتي – درماني ٢,٧٦ 67 0,673 -0,235 -2,858 66 3 0,006 پارک و فضاي سبز ٢,٥٤ 67 0,740 -0,455 -5,035 3 0,000 66 آموزشي ٢,٨٢ 67 0,534 -0,173 -2,650 3 0,010 66 حمل ونقل ٢,٨٥ 67 0,575 -0,144 -2,052 3 0,044 66 فرهنگي – ورزشي ٢,٧٢ 67 0,658 -0,276 -3,434 3 0,001 66 تاسيسات و تجهيزات ٢,٦٦ 67 0,560 -0,335 -4,904 3 0,000 66 مسکوني ٢,٩٢ 67 0,782 -0,072 -0,754 66 3 0,453 تجاري - خدماتي ٢,٩٣ 67 0,593 -0,063 -0,882 3 0,381 66 ٦-٥- بررسي کيفيت خدمات شهري منطقه ٦ با توجه به محاسبات انجام شده بر روي هر يک از مؤلفه هاي خدمات شهري منطقه ٦ مشخص گرديد که وضعيت حمل ونقل و تا حدودي فرهنگي – ورزشي در سطح مناسبي قراردارند و مابقي مؤلفه ها از ديد شهروندان نياز به بستر سازي دارند(جدول ٥).