خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان زن دانشگاه تهران صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمام کارشناسان زن دانشگاه تهران بوده که تعداد آنها برابر با 762 نفر گزارش شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 76 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد پودساکوف و همکاران(1990) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که وضعیت موجود رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت و نوع دوستی کارشناسان زن دانشگاه تهران بالاتر از میانگین فرضی بوده و این تفاوت معنی دار بوده است. همچنین بعد آداب اجتماعی پایینتر از میانگین فرضی قرار داشته و این تفاوت نیز معنیدار بود. در مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن، یافتهها حاکی از آن است که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب رفتار شهروندی سازمانی و همگی ابعاد آن در میان کارشناسان دانشگاه تهران تفاوت معنی داری وجود دارد. یافته ها هم چنین نشان داد که بر حسب متغیر تحصیلات،کارشناسان دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر نسبت به کارشناسان دارای مدرک فوق دیپلم و پایینتر و لیسانس از سطح رفتار شهروندی سازمانی بیشتری برخوردارند. در پایان با بهرهگیری از نظرات کارشناسان، راهکارهایی جهت بهبود رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران ارائه گردید که در چهار دسته؛ عوامل فردی، عوامل شغلی، عوامل مدیریتی و عوامل سازمانی تقسیم شدند.
ملخص الجهاز:
مي توان اذعان داشت رفتار شهروندي سازماني، رفتاري خودجوش، آگاهانه و داوطلبانه است که فرد به خاطر انجام آن به طور رسمي مورد تشويق قرار نميگيرد، زيرا اين گونه رفتارها در شرح شغل سازماني وي پيش بيني نشدهاند با اين وجود انجام اين رفتارها به صورت مداوم و مستمر از يک سو موجب ارتقاء اثربخشي و موفقيت سازماني و از سوي ديگر باعث افزايش رضايت مندي کارکنان خواهد شد[١].
نتايج سوال دوم پژوهش مبني بر چگونگي وضعيت مطلوب رفتار شهروندي سازماني و ابعاد آن در ميان کارشناسان زن دانشگاه تهران حاکي از آن بود که ميانگين متغير رفتار شهروندي سازماني (٥/٣٧) و ابعاد وجدان کاري (٥/٤٠)، جوانمردي (٥/٥٥)، نزاکت (٥/٣٨)، نوعدوستي (٥/٤٢) و آداب اجتماعي (٥/٠٢) در حد خيلي زياد و بالاتر از ميانگين فرضي قرار داشته و اين اختلاف ميانگين از لحاظ آماري معنادار بوده است .
پی نوشت ها 1- Organizational citizenship behavior(OCB) 2- Organ 3- Barnard 4- Katz &kahn 5- Graham 6- Spontaneous 7- Discretionary 8- Allen& et al 9- Sportsmanship 10- Altruism 11- Civic virtue 12- Conscientiousness 13- Courtesy 14- Levy &Lemeshow 15- Levene 16- Kruskal-Wallis Test ٩- منابع و مراجع [١] ابيلي، خدايار؛ شاطري، کريم ؛ يوزباشي، عليرضـا؛ فرجـي ده سـرخي، حـاتم ، "رفتـار شـهروندي سـازماني: ويژگي ها، ابعاد، متغير هاي پيش شـرط و پيامـدها"، مجموعـه مقـالات اولـين کنفـرانس رفتـار شـهروندي سازماني، دانشکده مديريت ، دانشگاه تهران، ١٣٨٧.
M, "The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty", International Journal of Service Industry Management, Vol. ١٥, No. ١, pp.