خلاصة:
شناسایی افراد با استعداد یکی از مهمترین دغدغهها و وظایف مدیران منابع انسانی در سازمانهاست. تحقیق حاضر باز نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی است. با توجه به خلاء پژوهشی در حوزه شناسایی افراد با استعداد در پژوهشهای گذشته، پژوهش حاضر با هدف شناسایی اعضای هیات علمی با استعداد تدوین شده است. برای این منظور از دو متغیر عملکرد (آموزشی و پژوهشی) و پتانسیل(توانایی فردی، آرزوهای شغلی و تعامل شغلی) اعضای هیات علمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر 350 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 110 نفر از اعضای هیات علمی به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادههای مربوط به عملکرد آموزشی با همکاری دفتر نظارت ارزیابی و نظارت، تضمین کیفیت و دادههای مربوط به عملکرد پژوهشی با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه تهیه شده است. برای سنجش توانایی اعضای هیات علمی از فرم ارزیابی مدل سیایبی(2005) و نیز برای ارزیابی آرزوهای شغلی و تعامل شغلی به ترتیب از دو پرسشنامه استاندارد نادی و همکاران (1389) و شافلی و همکاران(2006)، استفاده شده است. روایی محتوا پرسشنامهها توسط خبرگان و پایایی پرسشنامه آرزوهای شغلی(8/81) و تعامل شغلی(9/91)، است. بعد از خوشهبندی اولیه بر روی دادهها، سیستم استنتاج فازی با دو ورودی(عملکرد و پتانسیل) و یک خروجی(استعداد) در پنج سطح تعریف شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار متلب (R2018b,v9)، استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بیشتر اعضای هیات علمی72/42 % در بخش "متوسط" قرار دارند. همچنین 82/11 % در بخش "خیلیکم"، 37/16 % در بخش "کم"، 45/25 % در بخش "زیاد" و 64/3 % در بخش "خیلیزیاد" قرار گرفتند. با توجه به نتایج به دست آمده، مدیران عالی سازمان باید به پیشبینی و برنامهریزی مناسب در حوزه کیفیت منابع انسانی خود اقدام کنند. بدون پیشبینی درست، دانشگاهها با خطر کمبود منابع انسانی مناسب و مستعد مواجه میشوند و یا ممکن است دارای ترکیب نامناسبی از مهارتهای لازم برای بهدست آوردن مزیت رقابتی شوند.
The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey method. Due to the research gap in the field of identifying talented people in previous researches, the present study has been compiled with the aim of identifying talented faculty members. For this purpose, two variables of Performance (Educational and Research) and Potential (Ability,& Aspirations and Engagement) of faculty members have been used. The statistical population of the present study is 350 faculty members of Mazandaran University who have been selected as a sample using purposive sampling method of 110 faculty members. Data related to educational performance have been prepared in cooperation with the Office of Supervision of Evaluation and Supervision, Quality Assurance and data related to research performance in cooperation with the Vice Chancellor for Research. To evaluate the ability of faculty members, the evaluation form of the CEB model(2005) and also to evaluate job aspirations and job engagement, two standard questionnaires, Nadi et al (2010) and Shuffle et al(2006) were used, respectively. The content validity of the questionnaires by experts and the reliability of the questionnaire is job aspirations (81.8) and job interaction(91.9). After initial clustering on the data, a fuzzy inference system with two inputs (performance and potential) and one output (Talent) is defined at five levels. The results show that most of the faculty members are 42.72% in the "intermediate" section. Also, 11.82% were in the "very low" section, 16.37% in the "low" section, 25.45% in the "high" section and 3.64% in the "very high" section
ملخص الجهاز:
برای این منظور از دو متغیر عملکرد (آموزشی و پژوهشی) و پتانسیل(توانایی فردی، آرزوهای شغلی و تعامل شغلی) اعضای هیات علمی استفاده شده است.
Sonnenberg, et al"/> Gandy, et al Breakwell & Tytherleigh Smith, et al Festing & Schäfer Collings & Mellahi Lewis & Heckman Blackmore Tansley Chamorro, et al 0.
Sonnenberg, et al ،2013:4)، که در این زمینه نتایج پژوهشهای صورت گرفته نشان میدهد موسسات آموزشعالی در حفظ و نگهداری اعضای هیاتعلمی با استعداد خود شکست خوردهاند.
شناسایی منابع انسانی با استعداد دانشگ Van den Brink Rebetak & Farkasova Iles, et al Zhang & Nesbit Zhang, et al Lukovac, et al Karatop, et al Fuzzy Inference System در برنامهریزیهای واقعبینانهتر و دقیقتر در رسیدن به اهداف خود کمک میکند و از طرفی از جذب و حفظ ترکیب نامناسب اعضای هیاتعلمی در دانشگاهها جلوگیری میکند.
نتایج پژوهش وی نشان داد که مهمترین عوامل موثر در جذب و نگهداشت استعدادهای علمی، به طور کلی در هفت دسته قرار میگیرند که شامل: ارزش و فرهنگ دانشگاه، شهرت و موقعیت دانشگاه، شرایط استخدام، Meyers, et al Gallardo, et al Saddozai, et al Nijs, et al Verhaegen توسعه شخصی و حرفهای، جو آموزشی، جو پژوهشی و محیط کار است.
Ulrich & Smallwood Ability Engagement Aspiration Corporate Leadership Council(CLC) CEB, High-Potential Employee Management Alcântara, et al.
همانطور که در ادبیات پژوهش بیان شدهاست؛ برای ارزیابی استعداد اعضای هیاتعلمی از دو شاخص عملکرد(آموزشی و پژوهشی) و پتانسیل(تواناییفردی، تعاملشغلی و آرزوهایشغلی) استفاده شده است.
نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد میزان استعداد بیشتر اعضای هیاتعلمی این دانشگاه در بازهی "متوسط" و "زیاد" قرار میگیرند(نمودار2).