خلاصة:
مسئلۀ تحقیق؛ رویکرد جریانهای کلامی و فلسفی جهان اسلام در بهرهگیری از عقل و رابطۀ میان آن و نقل، متفاوت بوده است. با توجه به اهمیت نظرات سیّد مرتضی و علّامه طباطبائی در خصوصمعنا، حجیت و رابطۀ عقل و نقل، سعی نمودیم به صورت تطبیقی این مسئله را از دیدگاه این دو بزرگوار بررسی نماییم. روش تحقیق؛ پژوهش حاضر با شیوه توصیفی و تحلیلی به بررسی عنوان این پژوهش تا رسیدن به نتیجه مطلوب پرداخته است. یافتههای تحقیق؛ سیّد مرتضی، عقل را به معنای مجموعه علومی میداند که برای مکلّف حاصل میشود. علّامه، عقل را به معنای قوۀ شناخت انسان، و از آن به حقیقتِ نفسِ انسانِ مُدرِک یاد میکند. از دیدگاه این دو بزرگوار، حجیت عقل ذاتی آن است و از منابع معرفت به شمار میرود. از دیدگاه ایشان، هر کدام از عقل و نقل، ضمن آن که دارای قلمروِ خاصِ خود، میباشند ولی در موارد زیادی، مؤید یگدیگرند. ایشان در بحث تعارض عقل و نقل، دیدگاهی مشابه دارند.
The approach of the theological and philosophical currents of the Islamic world in the use of reason and the relationship between it and narration has been different. Considering the importance of the opinions of Seyyed Morteza and Allameh Tabataba'i regarding the meaning, authority, and relationship between reason and narration, we tried to study this issue comparatively from the perspective of these two nobles. research method: the present research has studied the title of this research descriptively and analytically until it reaches the desired result. research findings: Seyyed Morteza considers reason to mean the set of sciences that is obtained for the oblige. Allameh refers to the intellect in the sense of human cognition, and the truth of the human soul as evidence. From the point of view of these two nobles, the authority of the intellect is inherent in it and is considered as a source of knowledge. From the point of view of these two, each of the intellect and narration, while having their own realm, but in many cases, confirm each other. They have a similar view on the discussion of the conflict between reason and narration.