خلاصة:
تبارشناسی فرهنگسیاسی ایران پیش از انقلاب، حاکی از نهادینه شدن فرهنگسیاسی تبعی و پذیرش اقتدار سیاسی «بالا به پایین» در بین اکثریت جامعه بود. با نهادینه شدن "الگووارهی مردمسالاری دینی" در ایران، مقوله آتش بهاختیار بودن، بنابر وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور، متأثر از مبانی دینی "امربهمعروف و نهی از منکر " و تحقق مطلوبتر حقوق و مسئولیتهای شهروندان از سوی رهبر انقلاب مطرح شد. محققان در پژوهش حاضر درصدد بوده با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از آثار و بیانات آیتالله خامنهای به این سؤالات پاسخ دهند که شاخصهها و مؤلفههای فرهنگ مشارکتی، نظارت مردمی و تعاملات اجتماعی مطلوب با تأکید بر راهبرد «آتش به اختیار» در جهانبینی، اندیشه و کنش معظمله کداماند؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که رهبر انقلاب در دوره پساانقلاب، راهبرد آتش به اختیار را درتکمله تاکتیکهای فرهنگی ـ سیاسی ـ اجتماعی و مشارکتی شهروندان بهخصوص جوانان مطرح نمودهاند. کار فرهنگی خودجوش و تمییز، شکوفایی ظرفیت فرهنگی، اعتمادزایی، تقویت روابط متقابل دولت و ملت و اصلاح نواقصات و اختلالات بوروکراتیک درکشور ازجمله شاخصههای این راهبردند.
The genealogy of pre-revolutionary Iranian political culture implies the institutionalization of subordinate political culture and the acceptance of "top-down" political authority among the majority of society. With the institutionalization of the "model of religious democracy" in Iran,the concept of fire at will, according to the cultural, political and social situation of the country and influenced by the religious principle of "Enjoining to Good [Ma’ruf] and Forbidding from Evil [Munkar]" and also with the aim of better fulfillment of citizens' rights and responsibilities, was introduced by the Supreme Leader of the Revolution. Some dissident currents and groups, by abusing the title of 'fire at will' and regardless of its content and purposes, tried to confuse, by publishing their content, especially in cyberspace, the public opinion about it. Researchers in the present study try to answer the questions, using the descriptive-analytical method and referring to the works and statements of Ayatollah Khamenei: What are the characteristics and components of participatory culture and desirable social interactions in Ayatollah Khamenei's worldview, and his thought and action? Also, what is the relationship and position of the concept of fire at will in the rule of culture of responsibility and supervision of different sections of society? The findings of the study indicate that the Supreme Leader of the Revolution in the post-revolutionary period, proposed a strategy of fire at will in complementing the cultural, political, social and participatory tactics of citizens, especially the youth. Some characteristics of this tactic are as follows: spontaneous and perfect cultural work, flourishing of cultural capacity, building trust, strengthening the mutual relations between the government and the nation, correcting the shortcomings and bureaucratic disorders in the country.