خلاصة:
سند 2030 به ظاهر جامعترین اقدامی است که جامعه جهانی برای رسیدن به توسعه پایدار از سال 2015 تاکنون بر آن توافق نموده است. آموزش که چهارمین هدف اصلی سند مذکور میباشد حاوی دستورالعملهایی است که تلاش میکند به شکل قواعدی جهانشمول و همگانی خود را نشان دهد. با این حال اصل مذکور تجلی نوعی تفکر اومانیستی است که ریشه در خواست و اراده کشورهای غربی و توسعهیافته برای سایر کشورهای جهان دارد. این واقعیت دلیلی است بر این امر که سند 2030 از لحاظ نظری، به عنوان نوعی منبع تهدید نرم قلمداد شود که قصد دارد با ارزشها، فرهنگ و اصول فکری و اخلاقی جوامع متنوع بشری را با منافع و سیاستهای برخی از قدرتهای بزرگ و ذی نفوذ در سازمان ملل متحد همراه نماید. در مقاله حاضر تلاش شده است تا با رهیافت بومیسازی، الگوی ایرانی-اسلامی را در حوزه آموزش و پرورش ارائه دهد. سوال اصلی پژوهش این است که چه شاخصههایی را میتوان برای ارائه چنین الگویی مد نظر قرار داد؟ و اصولاً این شاخصهها را از طریق چه منابعی میتوان شناخت؟ نتایج تحقیق به ما نشان میدهد که شاخصههای مهم و کلیدی را میبایست از اسناد بالا دستی نظام ج. ا. ایران استخراج نمود. این شاخصهها که اصولا در بنیانهای فکری-فلسفی خود با سند 2030 در تناقض هستند در معرفی یک الگوی بومی ایرانی-اسلامی به ما کمک میکنند. روش تحلیلی و توصیفی دادهها، اسناد و مجموعه قوانین، ما را در مطرح کردن مباحث مختلف یاری میکند.
The 2030 Document is apparently the most comprehensive action the international community. It has agreed on since 2015 to achieve sustainable development. Education, which is the fourth main purpose of this document, contains guidelines that try to show themselves in the form of universal rules. this principle is the manifestation of a kind of humanist thinking that is rooted in the will and practical plan of Western and developed countries for the rest of the world. This fact is a proof that the 2030 Document is theoretically considered as a source of soft threat that, regardless of the values, culture and intellectual and moral principles of diverse human societies, intends to harm them with interests and policies of some of the great and influential powers in the United Nations. Following such an unpleasant fact, the present article intends to present the Iranian and Islamic model in the field of education with a localization approach. The main question of the research is what characteristics can be considered to provide such a model? And basically, through what sources can these characteristics be known? The results of the research show us that the important and key characteristics should be obtained from the upstream documents of Islamic Republic of Iran. These characteristics which are in fundamental contradiction with the 2030 Document in their intellectual and philosophical foundations help us to introduce an indigenous Iranian and Islamic model. Analytical and descriptive methods of data, documents and sets of rules help us to raise various issues.
ملخص الجهاز:
با توجه به تاکیدی که در خود سند بر اهمیت اصل آموزش شده بود، سند مذکور به طور کلی و در مقوله آموزش به طور خاص ، مورد پرسش جدی واقع شده و برنامه عمل تعریف شده برای آن مورد بازبینی قرار گرفته و از اساس مغایر با ارزش های انقلاب ، نظام و دین مبین اسلام تشخیص داده شد.
در این زمینه میتوان دو دسته عمده از مطالعات را طبقه بندی نمود: دسته ی اول آنهایی هستند که در جهت اثبات نظری تهدید نرم بودن سند ٢٠٣٠، تمرکز خود را بر مقولاتی چون عدم تطابق اهداف سند با ساختارهای سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی قرار داده اند که از آن جمله می توان به پژوهش های زیر به عنوان چند نمونه رجوع نمود.
در ادامه میبایست این نکته را مورد تاکید قرار داد که ضرورت شناخت شاخص های ملی آموزش در ایران و در نتیجه معرفی یک طرح بومی بر اساس آنها امری است که صرفاً به سند ٢٠٣٠ محدود نمیشود، بلکه چنانچه در بالا ذکر شد تحولات بنیادین فرامرزی حادث شده در جهان کنونی است که چنین ضرورتی را ایجاد نموده و آن را در اولویت قرار میدهد.
هر چند نمیتوان سند مذکور را به طور کلی رد کرد و آن را فاقد ارزشهای انسانی والا دانست ، اما آنچه بیش از همه مورد سوال است بنیان های فکری می باشد که سند مذکور بر پایه ی آن آموزش را مبنا قرار میدهد؛ بنیان هایی که چکیده ای از اندیشه ها و مکاتب کشورهای محدودی میباشند که در نهایت قصد مصادره ی افکار و توجهات همگانی را در راستای منافع اقتصادی، فرهنگی و نیز سیطره ی معنوی و غیر مستقیم خود بر جهان دارند.