خلاصة:
سفالهای مینایی که در اواخر دوره سلجوقی و خوارزمشاهی زیر نظر استادکاران سفالگر و نگارگر تولید میشده، از لحاظ گستردگی طرح و نقش، متنوعتر از آثار ماقبل خود هستند. در این گروه از سفالها، پیکرههای انسانی، از جایگاه خاصی برخوردار بوده و به دفعات در آثار سفالی مشاهده میشوند. در پوشاک این نقشمایهها، نقوش هندسی متنوعی استفاده شده که این ویژگی، سفالهای مینایی را از حیث کاربرد طرحهای هندسی، بسیار قابل توجه نموده است. مطالعه و بازشناسی انواع تزئینات هندسی در پوشاک پیکرههای انسانی موجود در سفالهای مذکور، هدف این مقاله به شمار میرود. در راستای دستیابی به این هدف، پرسش اصلی پژوهش چنین است؛ نقوش هندسی در پوشاک پیکرههای ترسیمی در سفالهای مینایی از نظر تنوع در ساختار و جایگاه ترسیم چگونه هستند؟ این تحقیق، توصیفی بوده و روش یافتهاندوزی، بر پایه مطالعات کتابخانهای (سایتهای اینترنتی، موزههای معتبر و غیره)، تهیه تصاویر و آنالیز نقوش سفالهای مینایی به انجام رسیده است. روش نمونهگیری نیز بر اساس نمونههای در دسترس و متنوع بودن نقوش هندسی ترسیمی در پوشاک پیکرههای انسانی است. نتایج یافتشده حاکی از آن هستند که تقریبا در اکثر لباسهای پیکرهها در سفالهای مینایی، از نقوش هندسی و بالاخص گرهها استفاده شده که تنوعی در حدود 30 نوع گره را شامل میشوند و گره "شش و تکه"، از جمله پرتکرارترین نقوش هندسی است. همچنین، از مطالعه نمونهها درمییابیم که تفاوت چندانی میان گرههای استفادهشده در پوشاک مردان و زنان وجود ندارد و گویا هدف هنرمند، تاکید بر آرایههای هندسی، کاربرد این تزئینات بر روی البسه و ایجاد نقشی متفاوت از نقوش گیاهی بر روی پوشاک بوده که به زیبایی و با مهارت، به این هدف نائل آمده است.
Mina`i pottery produced in the late Seljuk and Khwarezmshahi periods under the
supervision of pottery masters and painters, is more diverse and magnificent in terms
of design and portrait than the previous works. In this group of pottery, human figures
have a special place and are often seen in pottery. Various geometric patterns have been
used in the apparel of these motifs, which has made enamel pottery very remarkable in
terms of the application of geometric designs. The purpose of this article is to study and
identify the types of geometric ornaments in the apparel of human figures in the mentioned
pottery. In order ro achive this goal, the main research question is: How are the geometric
patterns in the apparel of human figures in mina`i in terms of variety in structure and
position of drawing? This research is descriptive and the method was based on library
studies (Internet sites, reputable museums, etc.), preparation of images and analysis of
mina`i pottery. The sampling method is based on the available samples and the variety
of geometric patterns in the apparel of the human figures. The results show that almost
all of the apparels of figures in enamel pottery use geometric patterns, especially node,
which include a variety of about 30 nodes. “Shesh Va Toke” is one of the most frequent
geometric pattern. The results show that there is not much difference between the knots
used in men and women’s apparel, and it seems that the artist’s purpose is emphasizing
on geometric arrays, using these decorations on clothes, and creating different patterns of
plant designs on clothing which accomplished this goal beautifully and skillfully.