خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تقویت فرایند علمی سیاستگذاری و تصویرپردازی دروس معارف اسلامی در چشمانداز آینده است؛ بدین سان که با بررسی نگرش و انگیزۀ دانشجویان به دروس معارف اسلامی، مشخص میشود به چه میزان در تعالیبخشی به باورهای اعتقادی و بینش سیاسی دانشجویان توفیق حاصل شده است و برای ارتقای محتوا و عملکرد آن چه تغییراتی باید صورت گیرد؟ روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. از میان دانشجویان کارشناسی ورودی 1395 و ماقبل آنکه 1900 نفر بودند، براساس حجم نمونة کوکران 319 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی، به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته بود و دادههای حاصل تحلیل شدند. طبق نتایج راهکارهایی مانند شناور بودن متون دروس معارف، متناسب بودن دروس معارف با رشتۀ تحصیلی، کیفیتبخشی برنامة درسی، بازنگری و بهروز کردن محتوا و استفاده از استادان باتجربه و جذب هیئت علمی برای کاربردی کردن محتوای دروس معارف اسلامی ضروری است.
The Effect of Islamic Education Courses on Students' Religious Attitude and Motivation Reading and redefining the goals and functions of Islamic education courses and reviewing the methods of presenting these courses to make them as efficient as possible to meet the needs of new generations and transmit the values of the Islamic Revolution to them are of significant importance. The present study has been conducted with the aim of strengthening the scientific process of policy-making and illustration of Islamic education courses in the future perspective. Thus, the present study aims to examine the attitudes and motivations of students towards Islamic education courses to determine the extent to which they have succeeded in elevating students’ beliefs and political insights and what changes should be made to improve content and performance? The research method is descriptive-survey and its approach is also applied accordingly. Among the 95 undergraduate and pre-1900 undergraduate students, 319 students were selected as the research sample based on the Cochran sample size by random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire and the obtained data were used using descriptive and inferential statistical indicators in the software environment were analyzed. The results showed that the situation of the course content is not in a good situation, contrary to the performance of the teachers. Therefore, it is necessary to pay attention to solutions such as floating texts of educational courses, matching educational courses with the field of study, quality of the curriculum, reviewing and updating the content and using experienced professors and attracting faculty to apply content of Islamic education courses.
ملخص الجهاز:
تأثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش و انگیزش دینی دانشجویان (مطالعۀ موردی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ) سید باقر حسینی کریمی ١، غلامرضا ضابط پورکاری 2 (دریافت : ٩٩/٣/٣١ ـ پذیرش : ٩٩/٧/١٧، نوع مقاله : مطالعۀ موردی ) چکیده هدف پژوهش حاضر، تقویت فرایند علمی سیاست گذاری و تصویرپردازی دروس معارف اسلامی در چشم انداز آینده است ؛ بدین سان که با بررسی نگرش و انگیـزة دانشـجویان بـه دروس معـارف اسلامی، مشخص مـیشـود بـه چـه میـزان در تعـالیبخشـی بـه باورهـای اعتقـادی و بیـنش سیاسـی دانشجویان توفیق حاصل شده است و برای ارتقای محتوا و عملکرد آن چه تغییراتـی بایـد صـورت گیرد؟ روش پژوهش ، توصیفی ـ پیمایشی و رویکرد آن نیـز کـاربردی اسـت .
نتیجـۀ نیازسـنجی از دانشـجویان دربـارة عملکـرد اسـتادان دروس معارف اسلامی در جدول ٨ به نمایش درآمده است : جدول ٨ گویه ها خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم میانگین اسـتادان دروس معـارف اسـلامی تـا چـه حـد عنـاوین کتـاب هـا و سرفصـل هـای درسـی را رعایت میکنند ؟ (عدم جـایگزینی کتـاب یـا ٢٣/٢ ٤٦/٤ ٢١/٦ ٧/٢ ١/٦ 3/82 جزوة دیگر)؟ اســتادان معــارف اســلامی تــا چــه میــزان بــه ســؤالات دانشــجویان پاســخ هــای صــحیح ، ١٢/٩ 8/2 17/6 35/4 26 3/18 مستدل و قانع کننده میدهند؟ استادان معارف اسلامی تا چه میزان نسـبت بـه 3/26 4/1 17/9 37/3 29/2 11/6 رفع شبهات مطرح شده در کلاس ها توانمندند؟ استادان معارف اسلامی تا چه میزان بر مطالب 3/87 1/6 6 21/9 44/8 25/7 درسی احاطه دارند؟ استادان معارف اسلامی تا چه میـزان در مـورد مباحث درسی (نظرات جدیـد دینـی، شـبهات ١٧/٢ ٣٢/٩ ٣٢/٩ ١٣/٥ ٣/٤ 3/47 تازه و غیره ) به روزند؟ استادان معارف اسلامی تا چه میـزان از بیـنش وســیع و فراگیــر نســبت بــه مســائل سیاســی و ١٢/٢ 15 38/2 32 2/5 3/36 اجتماعی برخوردارند؟ داده های جدول ٨ نشان میدهند کـه ٦٩/٦ درصـد اعـلام کردنـد اسـتادان ، عنـاوین کتاب ها و سرفصل های درسی را رعایت می کننـد؛ ٣٨/٩ درصـد اعـلام کردنـد اسـتادان بـه سؤالات دانشجویان پاسخ های صحیح ، مستدل و قانع کننـده مـی دهنـد؛ ٤٠/٨ درصـد اعـلام کردند استادان در رفع شبهات موفق بوده اند؛ ٧٠/٥ درصد اعلام کردند اسـتادان بـر مطالـب درسی احاطه دارند؛ ٥٠/١ درصـد اعـلام کردنـد اسـتادان در مـورد مباحـث درسـی بـه روز هستند؛ ٤٤/٢ درصد اعلام کردند استادان از بینش وسیع و فراگیر نسبت به مسائل سیاسـی و اجتماعی برخوردارند.