خلاصة:
ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﻏﻠﺐ ﺑﺮ اﺳﺎس اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻧﮕﺮش ﮐﻠﯽ ﺧﻮد، ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ و اﻧﺘﺨﺎب ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. ﮐﺎﻻی ﻟﻮﮐﺲ و اﻧﮕﯿﺰه ﺑﺮای ﺧﺮﯾﺪ ﺑﺮﻧﺪﻫﺎی ﻟﻮﮐﺲ ﺑﺮای ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﺮ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﻗﺼﺪ ﺧﺮﯾﺪ اﻓﺮاد ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ادراﮐﺎت و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺑﺮﻧﺪ ﻟﻮﮐﺲ و ﮐﺸﻮر ﻣﺒﺪا ﺑﺮ ﻗﺼﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﺑﺎ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪای آﮔﺎﻫﯽ ﺑﺮﻧﺪ، ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺮﻧﺪ و ﻧﮕﺮش ﻧﺎم ﺗﺠﺎری اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدآوری داده در زﻣﺮه ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن در اﺳﺘﺎن آذرﺑﺎﯾﺠﺎن ﺷﺮﻗﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ 384 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﺮماﻓﺰارﻫﺎی spss و liserl اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻋﻮاﻣﻞ: ﮐﺸﻮر ﻣﺒﺪا، آﮔﺎﻫﯽ ﺑﺮﻧﺪ، ﻧﮕﺮش ﻧﺎم ﺗﺠﺎری، ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ﻗﺼﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺆﺛﺮﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻧﮕﺮش ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﻮدﻧﺪ ﻋﺒﺎرتاﻧﺪ از: ادراﮐﺎت ﺑﺮﻧﺪ، ارزش اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ارزش ﻣﺎﻟﯽ، ارزش ﻋﻤﻠﮑﺮدی و ارزش ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺑﻮدن. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی: ادراﮐﺎت ﺑﺮﻧﺪ، ارزش اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ارزش ﻣﺎﻟﯽ، ارزش ﻋﻤﻠﮑﺮدی، ارزش ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺑﻮدن ﺑﺮ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ﻧﮕﺮش ﻧﺎم ﺗﺠﺎری ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺖ و رد ﺷﺪ.
ملخص الجهاز:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ادراکات و ویژگیهای برند لوکس و کشور مبدأ بر قصد خرید با نقش واسطهای آگاهی برند، تصویر برند و نگرش نام تجاری است.
واژگـان کلـیدی: برند لوکس، قصد خرید، نگرش نام تجاری، تصویر برند، کشور مبدأ، - استادیار، گروه علمی حسابداری و مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور بابل، ایران (نویسنده مسئول) 1- مقدمه رفتار مصرفکننده همواره بهعنوان يکي از موضوعات جذاب براي محققان بازاريابي بهمنظور تعيين عواملي كه در مصرفکننده نسبت به خريد يک محصول يا خدمت با برندي خاص تمايل ايجاد میکند، مطرح بوده است.
با توجه به مطالبی که بیان شد، می توان سوال تحقیق حاضر را اینگونه بیان کرد که آیا ادراکات و ویژگیهای برند لوکس و کشور مبدأ بر قصد خرید با نقش واسطهای آگاهی برند، تصویر برند و نگرش نام تجاری محصولات لوکس در بین دانشجویان استان آذربایجان شرقی تأ Shimul & Phau Castelli Stiehler Kapferer & Laurent Kauppinen-Räisänen et al Seo & Oliver 2- مبانی نظری و پیشینه پژوهش سئو و الیور (2015) استدلال می کند که لوکس به "قدمت بشریت" است، آنها بیان می کنند که ایده مارک های لوکس بهعنوان یک شکلی خاص از نام تجاری و نیروی فرهنگی در پشت مد و یک شیوه زندگی مصرف ثروت یک مفهوم نسبتا جدید است(استایلر ،2017).
بررسی تأثیر نگرش مصرف کنندگان بر اهداف خرید آنها در برابر کالاهای لوکس نشان می دهد که عملکرد نگرش های اجتماعی و نگرش های عاطفی دو عامل Dion & Borraz Heine است.