خلاصة:
«بینامتنیت» نظریهای است که بر ضرورت وجود رابطه بین متون تأکید دارد و روابط بین متون و چگونگی ارتباط آنها را مورد کنکاش قرار میدهد. کاربست این نظریه در حیطه قرآن و احادیث در تبیین پیوند عمیق قرآن و عترت مؤثر است. این پژوهش به روابط بینامتنی دعاهای صحیفه سجادیه در موضوع شیطان با قرآن میپردازد تا افق معنایی جدیدی از این دعاها را ارائه دهد.روش مورد استفاده در این جستار، تحلیلی-اسنادی است. به نظر میرسد تعامل آگاهانه امام سجاد(ع) با قرآن زمینه سازش و هماهنگی میان متن پنهان و متن حاضر را فراهم کردهاست. صحیفه سجادیه همچون قرآن در موضوع شیطان به اوصاف و عملکرد شیطان پرداخته است و در موارد زیادی درک عمیق دعاهای مربوط به دفع شیطان تنها در پرتو شناخت رابطه کیفی آنها با قرآن امکانپذیر نیست، با خوانش دقیق، دعاهای صحیفه سجادیه، به این نتیجه میرسیم که بیشترین شکل روابط بینامتنی قرآن با این ادعیه، به صورت نفی متوازی است که در آن، امام سجاد(ع) نوعی سازش میان متن پنهان و متن حاضر ایجاد کرده اند و تعاملی آگاهانه با آن پدید آورده اند.حضرت در دعاهای خویش با تکیه بر مضامین قرآنی از موضوعاتی چون دامهای شیطان، کید و مکر شیطان، تزیین امور باطل توسط او، دور کردن شیطان با قدرت عبادت الهی، حفظ فرزندانش از شرّ شیطان، قرار نگرفتن در شمار دوستان شیطان و ... سخن گفته است.
Intertextuality is a theory that focuses on the necessary interconnection between the texts and studies how the texts related to each other. applying this theory in the field of Qur’an and Hadiths is effective in explaining the deep connection between Qur’an and Etrat (prophet's family). Thus, in this article, we seek to study the intertextual connection between the Holy Qur’an and Sahifa al-Sajjadiya on the issue of evil (Satan). Applying a Descriptive-Analytic study, we aim to expand a new horizon on the interpretation of the Prayers. The knowledgeable relation between Imam Sajjad's thoughts and Holy Qur’an paves the way to compromise between the underlying text and presenting text. Like the Holy Qur’an, Sahifa al-Sajjadiya deals with Evil's attributes and practices. most of the prayers of Sahifa al-Sajjadiya on overcoming Evil are deeply understood only in the light of their interconnection with the Holy Qur’an. meticulously studying the prayers of Sahifa al-Sajjadiya, we conclude that most of the intertextual connection between Holy Qur’an and the prayers are reflected in a parallel negation in which Imam Sajjad (AS) makes a compromise between the underlying and presenting text and as a result provides a knowledgeable connection with the text. relying on Qur’anic terms Imam Sajjad (AS) explains the following issues in his prayers: Satan's temptation and devious, Evil seduction, beautifying the false actions by him, overcoming Evil by the power of prayers, protecting the children from Evil through prayers, prayers protect us from being Evil companions, etc.
ملخص الجهاز:
صحيفه سجاديه همچون قرآن در موضوع شيطان به اوصاف و عملکرد شيطان پرداخته است و در موارد زيادي درک عميق دعاهاي مربوط به دفع شيطان تنها در پرتو شناخت رابطه کيفي آنها با قرآن امکان پذير نيست ، با خوانش دقيق ، دعاهاي صحيفه سجاديه ، به اين نتيجه مي رسيم که بيشترين شکل روابط بينامتني قرآن با اين ادعيه ، به صورت نفي متوازي است که در آن ، امام سجاد(ع ) نوعي سازش ميان متن پنهان و متن حاضر ايجاد کرده اند و تعاملي آگاهانه با آن پديد آورده اند.
قرآن ، صحيفۀ سجاديه ، امام سجاد (ع )، روابط بينامتني ، شيطان بيان مسئله از صحيفۀ سجاديه ، که سند آن به امام سجاد (ع ) منتهي مي شود، به اخت القرآن و انجيل اهل ال يت (ع ) و زبورآل محمد (ص ) و صحيفۀ کامله تعبير شده است ؛ صحيفه از زيباترين متون نيايشي در مکتب اهل بيت است و حاوي ناب ترين دعاهاست و به لحاظ متن از استحکام برخوردار است .
حضرت در رابطه با کيد و وسوسه هاي شيطان با ذکر الفاظ «نزغ » و «کيد» از قرآن با متن غائب تعامل برقرار کرده است و الفاظ متن غائب را در کلام خود ذکر کرده ، از اين رو، کاربرد اين واژه در متن حاضر سبب ايجاد تناص لفظي شده است و از آنجا که نه در لفظ و نه در معناي متن حاضر تغييري صورت نگرفته ، رابطه بينامتني از نوع نفي جزئي است .