خلاصة:
در پژوهشهای مرتبط با گردشگری ایران، دینداری ساکنان محلی بهعنوان عاملی مهم در جذب گردشگران شناخته شده است. با توجه به این نکته، پژوهش حاضر درصدد بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری روستایی با توجه به نقش دینداری و تصویر مقصد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران شهرستان زبرخان در بازه زمانی شش ماه بهار و تابستان سال 96 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 385 گردشگر انتخاب شده است. گردشگران با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از بررسی سازگاری درونی انجام گرفت. روایی پژوهش نیز با بررسی روایی همگرا و واگرا سنجش شد. روایی همگرا با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده و روایی واگرا با استفاد+ه از معیار فورنل- لارکر اندازهگیری شدند. برای بررسی اثر تعدیل گری دینداری از رویکرد مقایسه گروهی در مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد بدون لحاظ کردن دینداری به عنوان متغیر تعدیلگر؛ جاذبهها، زیرساختها و نحوه برخورد مردم محلی بهترتیب بیشتری تأثیر را بر توسعه گردشگری روستایی دارند. با لحاظ کردن متغیر دینداری بهعنوان تعدیل گر؛ متغیر دینداری توانسته است رابطه نحوه برخورد مردم محلی با توسعه گردشگری و همچنین جاذبهها با توسعه گردشگری روستایی را تعدیل کند. همچنین تصویر مقصد نقش میانجی خود را بازی کرده است.
By review of Iranian tourism literature, it can be understand that religious has recognized as an important factor for tourism development in tourism destinations. Regarding this issue and in this way, the purpose of this paper is examine the important factors affecting rural tourism development from tourist's perspective by the role of religious and destination image. In the present study, Statistical population was the tourists of ZebarKhan county city during Spring and Summer of 2017. According to Morgan table, and Stratified Random Sampling method, 385 tourists were selected. In order to collect data, we used questionnaire. Reliability were measured by internal consistency. Validity were measured by convergent and divergent validity. Convergent validity measured by Average Variance Extracted and divergent validity measured by Fornell- Larcker criterion. To test modifier impact of religious, we first divided the sample into 2 separated groups. For this purpose, the participants were divided into two groups of high (more than 3) and lower (less than 3) based on religiosity variable. There were 147 patients in the first group (low) and 238 in the second group (high). Then we used group comparison approach of Structural Equation Modeling (LISREL). Results show without modifier role of religiousness, attractions, infrastructures and local people behaving have most impact factor to rural tourism development. By considering role of religiousness as a modifier role, religious could modifier the relationship between local people behaving and tourism development. It also modifier the relationship between attractions and rural tourism development. Moreover, destination image has played his moderating role.