خلاصة:
در عصر امروز در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی رسانه ها توانسته اند جایگاه مهمی کسب نمایند .به
موازات گسترش کمی و کیفی وسایل ارتباط جمعی، ضرورت مقررات گذاری برای فعالیت این وسایل
آشکار شده است. تردیدی وجود ندارد که قوانین و مقررات برای برقراری نظم در هر عرصه ای لازم
است، اما کافی نیست. تجربه نشان داده که در برخی امور (مانند رسانه ها) علاوه بر استفاده از ابزارهای
قانونی، باید به ابزارهای نظارت درونی توجه شود. زیرا این ابزارها با فعالیت ها متناسبتر است و افراد، خود
را بیشتر ملزم به رعایت آن میدانند. یکی از این ابزارهای درونی یا خود نظامدهی در رسانه ها، بررسی
چالش های اخلاق رسانه ای است. که نقش مهمی در دستیابی به اهداف رسانه ها و عمل به رسالت های
اجتماعی آنها دارد. در این تحقیق به نظریه های هنجاری در مورد رسانه ها اشاره شده است و منشور
اخلاقی رسانه های کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. هدف در بررسی حاضر، ضرورت
بررسی چالش های اخلاقی رسانه هاست. بررسی ها نشان می دهد ضرورت حفظ اعتماد مخاطبین برای
اصحاب رسانه مهم است. مدیران و عوامل رسانه ها می دانند که تاچه اندازه رعایت اخلاق و قواعد کار
حرفهای در حفظ اعتماد مردم نقش دارد، از این رو خود شیوهای را برای نظارت و کنترل فعالیت های
خود انتخاب می کنند، شیوهای که مانع فعالیت های آنها نمی شود و رسانه ها را پاسخگو می نماید. بنابراین ضرورت بررسی چالش های اخلاق رسانه ایدر جهان امروز از اهمیت زیادی برخوردار است.
ملخص الجهاز:
وجدان در ترجمۀ واژه Moral به قواعد و اصول تعيين کنندة رفتارهاي خوب و بد از منظر ارزش و داوري اشاره دارد، درحاليکه اخلاق در ترجمۀ واژه Ethics ناظر بر قواعد اخلاقي پايشگر رفتار حرفه اي – کاري براي ترسيم مجموعه اي از ضوابط توافقي است (ابطحي، ٢٠٠٨).
از آنجا که اصول اخلاقي به صورت مدون و در قالب توصيه هاي مندرج در ماده ها و بندهاي خاص عرضه ميشوند، به حوزة حقوق نيز نزديک ميشوند، اما تفاوتي که با مقررات حقوقي دارند، اين است که مقررات حقوقي عموميت دارند و اجراي آن براي همه افراد لازم است ، درحاليکه اصول اخلاقي، از ويژگي اقتدارآميز برخوردار نيستند و تنها يک گروه اجتماعي يا حرفهاي خاص (مثل اصحاب رسانه ، پزشکان ، حقوقدان ها و...
توجه به ٣٦٨ دوره چهارم ، شماره سي و يکم ، زمستان ١٣٩٩ چالش هاي اخلاق رسانه اي در جهان امروز مباني اخلاقي از موضوعاتي است که نه تنها توجه مخاطب به راسنه را جديت ميبخشد، بلگه تبعات برنامه هايي که راسنه عرضه ميکند را نيز سامان ميدهد به عنوان مثال نوع برنامه هايي که تلويزيون ارائه ميدهد و يا قواعد اخلاقي اي که روزنامه نگار براي جامعه مفروض ميگيرد (مانند: مردم سالاري، آزادي و..
و بالعکس راسنه در يک جامعه اسلامي ٣٧٠ دوره چهارم ، شماره سي و يکم ، زمستان ١٣٩٩ چالش هاي اخلاق رسانه اي در جهان امروز که حق محوري و عدالت محوري از ارزش هاي متعالي آ است با ساز و کارهاي لازم برنامه هايي را ارائه ميدهند که مبتني بر حفظ گوهر پاک و ذات الهي بشر باشند.