خلاصة:
دستگاه قضایی از یک سو با تامین امنیت قضایی، به تقویت امنیت ملی کمک می کند؛ که مستلزم حاکمیت قانون، استقلال قضایی و رعایت حقوق شهروندی است و همگی از الزامات مدرن امنیت ملی نیز به شمار می روند. از سوی دیگر، نقش این قوه در حکمرانی امنیت ملی در خلال پدیده ای بررسی شده که قضایی سازی سیاست نام گرفته است. پیوند مفهوم نظارت قضایی با فرایندهای اجرایی و سیاسی در دنیا، به شکلگیری پدیدۀ قضایی سازی سیاست انجامیده است. در این مقاله، ارتباط قضایی سازی سیاست و گسترش صلاحیتهای نظارتی قوۀ قضاییه برای تحقق هرچه بیشتر و مستحکم تر امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفته است.
National security, in modern definitions, in addition to the classical components ofsecurity such as the absence of external threats, is closely interacting with the stabilityand survival of the political system and governance and includes components thatfocus on citizens, such as civil rights, public trust, political legitimacy and Economicefficiency. On the other hand, in looking at this concept, the ratio of each of the pillarsof sovereignty should be measured and adjusted with it, and the judiciary is one of thepillars of sovereignty. Given the main function of the judiciary in establishing justice,it can be considered the most important element of governance in achieving politicallegitimacy, protection of citizens' rights and the efficiency of executive institutions, allof which lead to the establishment and strengthening of national security. The presentarticle, by emphasizing this position of the judiciary, examines its performance inproviding national security. Accordingly, the judiciary, on the one hand, will helpstrengthen national security by providing judicial security, which requires the rule oflaw, judicial independence and respect for civil rights, and all of which are modernrequirements of national security. On the other hand, the role of this power ingoverning national security has been studied during a phenomenon called policyjudicialization. The connection of the concept of judicial oversight with the executiveand political processes in the world has led to the formation of the phenomenon ofjudicial legalization. In the present article, the relationship between the judicializationof politics and the expansion of the oversight powers of the judiciary to achieve greaterand stronger national security has been examined.
ملخص الجهاز:
National Security Governance 84 فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره ٩٠ زمستان ٩٩ به عبارت دقيق تر، فرض پژوهش حاضر بر اين است که اگر حکمراني امنيت ملـي را حـد بهينه و مطلوب تأمين امنيت در سطح ملي تلقي کنيم ، به نحوي که تأمين منـافع ملـي ١ در پرتـو صيانت از ارزش هاي ملي محقق شود، تحقق امنيت قضايي و قضاييسازي سياست را مي تـوان نقطۀ بهينۀ کارکرد قوة قضاييه در تحقق حکمراني امنيت ملي تلقي کرد؛ ضمن آنکه با نقشي که در امور کلان براي آن تعريف مي شود، علاوه بر تعقيـب و تقويـت ديـدگاه غالـب حکمرانـي ، عوارض نگاه کلاسيک امنيت ملي را در نسبت با حقوق و آزادي ها تعديل مي کنـد.
براي نمونه ، در بحث برخورد با مفاسد اقتصادي ، چنانچه قـوة قضـاييه بـه جـاي تمرکز بر برخورد قهري با مصاديقي که به عنوان مجرم در اين زمينه دستگير شده اند، بر اصـلاح فرايندهاي اداري و اجرايي متمرکز مي شد که اولا، بازبيني آنها در حوزة صلاحيت قوة قضـاييه قرار داد و ثانيا، به جهت زيرپاگذاشتن اموري اساسي و البته بديهي در سطح حکمراني مطلوب 92 فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره ٩٠ زمستان ٩٩ به بروز فساد منجر شده اند، مانند فقدان شفافيت ، فقدان پاسخگويي مقامات عمومي ، بي توجهي به قوانين بالادستي و سياست هاي کلي و عدم توجه به نيازهاي حقيقي و ضروري مردم ، به نظر مي رسد روند مقابله با فساد اقتصادي بسيار سريع تر و مؤثرتر اتفاق مي افتاد.