خلاصة:
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی مدل نظام جبران خدمات کارکنان در راستای ارتقای سلامت نظام اداری است.
روش: پژوهش حاضر بر مبنای پارادایم تفسیری و مبتنی بر روش مدلسازی ساختاری ـ تفسیری اجرا شده و از نظر هدف، کاربردی است. برای گردآوری دادههای آن، از مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، متخصصان سازمان اداری و استخدامی کشور است و روش نمونهگیری، از نوع هدفمند است.
یافتهها: نظام جبران خدمات کارکنان در صورتی به ارتقای سلامت اداری منجر خواهد شد که از هفت مؤلفه کنترل داخلی، رویههای عادلانه، پرداخت مبتنی بر عملکرد، رویههای قانونی، رویههای شفاف، رویههای مستند و پرداخت انگیزاننده برخوردار باشد. طبق یافتهها، چهار مؤلفه در ناحیه پیوندی قرار گرفتهاند که عبارتاند از «کنترلهای داخلی»، «رویههای مستند»، «رویههای شفاف» و «رویههای عادلانه». این مؤلفهها پویا محسوب میشوند؛ بدان معنا که هر تغییری در آنها میتواند کل سیستم را تحت تأثیر قرار دهد. مؤلفههایی که در ناحیه مستقل قرار گرفتهاند، شامل دو مؤلفه «رویههای قانونی» و «پرداخت مبتنی بر عملکرد» میشود که قدرت نفوذ و هدایت زیاد این دو مؤلفه در مدل را نشان میدهد. همچنین مؤلفه «پرداخت انگیزاننده» در ناحیه وابستگی قرار گرفته است که از میزان وابستگی زیاد این مؤلفه به سایر مؤلفهها حکایت میکند.
نتیجهگیری: نظام جبران خدمات در راستای ارتقای سلامت نظام اداری، بایستی از رویههای شفاف و مستند برخوردار باشد و عدالتمحوری را در اولویت قرار دهد. همچنین اثربخشی نظام جبران خدمت در راستای ارتقای سلامت اداری در گرو تبعیت رویهها از قوانین و مقررات، استقرار کنترلهای داخلی، پرداختهای انگیزاننده و مبتنی بر عملکرد است.
Objective:Administrative factors and especially those which are relevant to human resource management are considered as threatening factors of administrative integrity in Iran and employees' compensation system is one of them; so if there is no ideal employees' compensation system, they would probably commit corruption in order to reach their self-interests or confront economical problems. Accordingly, we are going to present a model of employees’ compensation system toward administrative integrity. Methods: This research is based on Interpretive Paradigm and Interpretive Structural Modelling (ISM). The research is an applied one and the way of extracting data is an interview. The statistical population of the research is experts of the administrative and recruitment organization and the method of sampling is Purposive sampling method. Results: compensation system of employees results in administrative integrity on condition that concludes seven components which are "internal controls", "justice procedures", "performance-based compensation", "legal procedures", "transparent procedures", "documentary procedures", and and "motivational compensation". Results show that four components of the model are embedded in the linkage cluster, concluding "internal controls", "documentary procedures", "transparent procedures" and "justice procedures". These components are dynamic; hence any change of them would affect all the system. Components which are embedded in Autonomous cluster conclude "legal procedures" and "performance-based compensation" which imply influence and direction power of them in the model. Also, the component "motivational compensation" is embedded independent cluster which means high dependency of this component in contrast with the other components of the model. Conclusion: The compensation system of employees toward administrative integrity should have transparent and documentary procedures and also give priority to justice. Likewise, the effectiveness of the compensation system of employees to develop administrative integrity depends on the existence of legal procedures and regulations, settlement of internal controls, motivational compensation and performance-based compensation.