خلاصة:
نوآوری صنعتی و توسعه در مراحل مختلف از چرخه عمر محصول نیاز به ابزارهای سیاستی مختلف و متفاوت دارد. ضعف و کمبود رویکردهای تقاضاگرا در تصمیمگیری و سیاستهای کشور در توسعه علم و فناوری، حاکی از ضرورت و اهمیت کلی مسئله است. در قسمت اول مقاله با استفاده از روش فراترکیب ابزارهای سیاستی تقاضاگرا دستهبندی شدند. این دستهبندی در چهار دسته شامل خرید دولتی، مقررات، استانداردسازی و حمایت از تقاضای بخش خصوصی صورت پذیرفت. در قسمت بعدی، مقاله به دنبال جانمایی ابزارهای تقاضاگرای مرحله قبل در مراحل چرخه عمر محصول شرکتهای دانشبنیان است. این مرحله به روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از نمونهگیری در سه نوع شرکت دانشبنیان مستقر در استان همدان انجام پذیرفت. نتایج این مرحله نشان داد که با توجه به نوع شرکت دانشبنیان، ابزارهای تقاضاگرای مؤثر در هرکدام از مراحل چرخه عمر محصول، متفاوت بود و یکی از مهمترین مسائلی که از سوی شرکتهای دانشبنیان برای رسیدن به تجاریسازی محصولات عنوان میشود، لزوم سیاستگذاری مناسب در زمینه سیاستهای تقاضاگرا است و این سیاستها نیاز به ترکیب و انطباق با سیاستهای طرف عرضه دارند.کلمات کلیدی: سیاست نوآوری، ابزارهای سیاست نوآوری، ابزارهای تقاضامحور، شرکت دانشبنیان، چرخه عمر محصول.
Industrial innovation and development in different stages of the product life cycle require different policy instruments. The weakness and lack of demand-side approaches in decision-making and policies for the development of science and technology indicates importance of the problem. In the first section of the article, by method of Meta Synthesis, were categorized demand-side policy instruments. This categorization was made into four categories: government purchasing, regulation, standardization and support for private sector. In the next section, the paper intends to place the demand-side instruments of the previous phase in stages of the product life cycle in knowledge-based companies. This step was carried out by descriptive-analytical method with sampling in three types of knowledge based companies in Hamedan province. The results of this stage showed that according to the type of knowledge-based company, effective demand-side instruments were different at each stage of the product life cycle. Demand-side policies are one of the most important issues for knowledge-based companies to commercialize products, and these policies need to combine and adapt to supply side policies.
ملخص الجهاز:
نتايج اين مرحله نشان داد که با توجه به نوع شرکت دانش بنيان ، ابزارهاي تقاضاگراي مؤثر در هرکدام از مراحل چرخه عمر محصول ، متفاوت بود و يکي از مهم ترين مســائلي که از سوي شرکت هاي دانش بنيان براي رسيدن به تجاريسازي محصولات عنوان ميشــود، لزوم سياست گذاري مناسب در زمينه سياســت هاي تقاضاگرا است و اين سياست ها نياز به ترکيب و انطباق با سياست هاي طرف عرضه دارند.
Veugelers تم نمونه اي از کدها منابع ١) سوبسيدهاي تقاضا ٢) مشوق هاي مالياتي اهيو و ديگران ، ٢٠٠٦؛ کوهن و آمروس ، ٢٠١٤ ادلر، ٢٠١٠؛ ٣) اهميت همکاري کاربران سيپوري، ٢٠١٣؛ ادلر و ديگران ، ٢٠١٢؛ ژنگ ، ٢٠٠٦؛ نربرگ بهم ، پيشرو در توليد 1999 ٤) اهميت درگير کردن جامعه باروس و ادکوييست ، ٢٠١٣؛ کمپ و پنتگلي، ٢٠١١؛ ميکويتز و در توليد ديگران ، ٢٠٠٨ ٥) تغيير فرهنگي با استفاده از ويگلرس ، ٢٠١٢؛ برجيک و ديگران ، ٢٠١٤: هملسکمپ ، ١٩٩٧؛ رسانه ها ريکويت ، ٢٠٠٥؛ کارلي، ٢٠١١؛ اسميتس و کلمن ، ٢٠٠٤؛ ٦) فن بازار، سازوکارهاي خوشنويس و جلاليان ، ١٣٩٠؛ نوروزي و ديگران ، ١٣٩٣؛ اطلاع رساني خوشنويس و ديگران ، ١٣٩٠ ٧) قابليت هاي آگاه سازي جدول ٢) ارائه يافته ها سياست ابزار زير عوامل تدارکات عمومي تدارکات استراتژيک خريد دولتي تدارکات کاتاليزوري خريد تضميني تعيين ضوابط و قانون گذاري اهميت مقررات برچسب زدن بر روي محصولات استانداردسازي تعيين استانداردهاي پايدار سوبسيدهاي تقاضا حمايت مستقيم مشوق هاي مالياتي اهميت همکاري کاربران پيشرو در توليد حمايت از تقاضاي بخش خصوصي اهميت درگير کردن جامعه در توليد حمايت غيرمستقيم تغيير فرهنگي با استفاده از رسانه ها فن بازار، سازوکارهاي اطلاع رساني قابليت هاي آگاه سازي ٤-٢- مرحله دوم تحقيق سؤال دوم پژوهش : کدام ابزار سياستي تقاضامحور در مراحل چرخه عمر فناوري مؤثرتر است ؟ ايــن مرحله ازنظر ماهيــت و روش جزء تحقيقــات توصيفي بوده و ازنظر شــيوه نگرش تحقيقي توصيفي-تحليلي اســت .