خلاصة:
مطابق با تحولات نوین دانیل مک آدامز (2004) در دیدگاه سنتی و پایه اریکسون، تکلیف تحولی دورۀ میانسالی برقراری تعادل بین پدیدآورندگی و راکدماندگی است. در این پژوهش رابطۀ بین پنج رگۀ بزرگ شخصیتی و تحول شخصیت در دورۀ میانسالی (پدیدآورندگی- راکدماندگی) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تلاش شده است تا سهم این رگه های بزرگ شخصیتی در پیشبینی پدیدآورندگی و راکدماندگی نیز مورد مطالعه قرار گیرد. نمونۀ پژوهش شامل 300 نفر (150 مرد و 150 زن) از کارکنان سازمانهای آموزش و پرورش و مدارس استان همدان بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از مقیاس پدیدآورندگی لویولا (LGS) (1992)، مقیاس راکدماندگی برادلی (BBS) (1997) و پرسشنامۀ پنج عاملی شخصیتی نئو (NEO) (1992) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج تحلیل های همبستگی نشان داد که بین رگۀ شخصیتی «روان آزردگی گرایی» و «پدیدآورندگی» رابطۀ منفی وجود داشت (0/01P)؛ و بین رگههای شخصیتی «برونگردی»، «وجدانی بودن»، «دلپذیری»، «تجربهپذیری»، و «پدیدآورندگی» رابطۀ مثبت وجود داشت (0/01P). از سویی دیگر؛ بین رگۀ شخصیتی «روان آزردگی گرایی» و «راکدماندگی» رابطۀ مثبت وجود داشت (0/01P)؛ و بین رگههای شخصیتی «برونگردی»، «وجدانی بودن»، «دلپذیری»، «تجربهپذیری»، و «راکدماندگی» رابطۀ منفی وجود داشت (0/05P). نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که رگههای بزرگ شخصیتی میتوانند «پدیدآورندگی» و «راکدماندگی» را بهصورت معناداری پیشبینی کنند (0/05P). بر اساس نتایج این پژوهش، بین رگههای بزرگ شخصیتی و «تحول شخصیت در دورۀ میانسالی» رابطۀ معناداری وجد دارد. بدین معنا که؛ نمرات بالا در «روان آزردگی گرایی» می تواند به «راکدماندگی» در دورۀ میانسالی منجر شود. و از سویی دیگر، کسب نمرات بالا در «برونگردی»، «وجدانی بودن»، «دلپذیری»، «تجربه پذیری» می تواند به «پدیدآورندگی» در دورۀ میانسالی منجر شود.
According to Daniel McAdams’s (2004) modern developments in Erikson’s traditional standpoint, the Developmental Task of Middle Age is The Equilibrium between Generativity and Stagnation. In the current study, the relationship between the Big Five Personality Traits and Personality Development in Middle age (Generativity - Stagnation) has been investigated. It has also been attempted to study the contribution of these Big Five Personality Traits in the prediction of Generativity and Stagnation. The sample includes 300 people (include 150 male and 150 female) have been chosen from among Education Ministry Offices of Hamedan selected by multiple-stage Cluster Sampling method. Loyola Generativity Scale (LGS) (1992) and Bradley Based Stagnation Scale (BBS) (1997) and brief form of Neo Personality Inventory (NEO) (1992) were used for data gathering. For data analysis, Pearson correlation and Regression were used. The results of correlation analysis indicated that there was a negative relation between the personality trait of “Neuroticism” and “Generativity” (P