خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی و رویکرد مسترز و جانسون بر سازگاری و تعارض زناشویی اجرا شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی سهگروهی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان 60 زوج مراجعهکننده به دو مرکز روانشناسی و مشاوره شهر تهران در زمستان 1397، 45 زوج به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه تعارض زناشویی (ثنایی و همکاران، 1386) و مقیاس سازگاری زوجی (اسپانیر، 1976) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دو گروه آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی و آموزش رویکرد مسترز و جانسون طی 6 جلسه تحت آموزش قرارگرفتند. دادهها از طریق تحلیل واریانس مختلط با اندازههای تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در سازگاری زناشویی، فقط گروه آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی با گروه گواه (01/ 0>p) و در تعارض زناشویی، گروه آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی با گروه مسترز و جانسون و با گروه گواه دارای تفاوت معنادار هستند (05/ 0>p). همچنین فقط در تعارض زناشویی گروه آموزش مسترز و جانسون با گروه گواه دارای تفاوت معنادار بود (05/ 0>p). نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که آموزش رضایتمندی جنسی ایرانی برای کاهش تعارض و افزایش سازگاری و آموزش رویکرد مسترز و جانسون در کاهش تعارض زناشویی، آموزشهای موثری هستند.
Aim: The present study aimed to determine the effectiveness of Iranian sexual satisfaction training and the Masters and Johnson approach on marital adjustment and conflict. Methods: The research method was three-group quasi-experimental at three stages of pre-test, post-test, and a two-month follow-up. Among 60 couples, who visited two Centers for Psychology and Counseling in Tehran in winter 2018, we selected 45 couples by the purposive method and assigned them to two experimental groups and a control group (15 per group). We used the Marital Conflict Questionnaire (Sanaei et al. , 2007) , and the Dyadic Adjustment Scale (Spanier, 1976) at the pre-test, post-test, and follow-up stages. The two groups of the Iranian sexual satisfaction training and the Masters and Johnson approach training were trained in 6 sessions. We analyzed data by mixed analysis of variance with repeated measures and Bonferroni post hoc test. Results: The results indicated significant differences between the Iranian sexual satisfaction group with the control group in the marital adjustment (p <0. 01) , and the Iranian sexual satisfaction training group with the Masters and Johnson approach group as well as the control group in marital conflict (P <0. 05). There was a significant difference only in the marital conflict between the Masters and Johnson training group with the control group (P <0. 05). Conclusion: The sexual satisfaction Iranian training was effective in reducing conflict and increasing adjustment, and the Masters and Johnson approach was effective in reducing marital conflicts.
ملخص الجهاز:
برای نمونه شواهد پژوهشی نشان میدهد که سطح بالای سازگاری زناشویی با سلامت جسمی بالاتر، با سازگاری هیجانی بالاتر، عملکرد جنسی بهتر، کیفیت زندگی مطلوب تر، تصویر بدنی مثبت و با سطح بالای بهزیستی روان شناختی در هر دو زوج دارای رابطه است (بهبودی، رستمی و جنقو، ١٣٩٩؛ محمدیپور، شجاعی کلاته بالی و بخشیپور، ١٣٩٩؛ براندائو و همکاران ، ٢٠١٧).
سفاکازترک و آرکار (٢٠١٧) اثربخشی درمان جنسی شناختی-رفتاری را برافزایش رضایت مندی جنسی و سازگاری زناشویی زوج ها و بروتو و گلدمیر (٢٠١٥) نیز در بررسی خود با ذکر این استدلال که رویکرد آموزشی مسترز و جانسون خود رویکرد ذهن آگاهانه است ، آموزش ذهن آگاهی را رویکردی مؤثر برای کاهش تعارض بین زوجین و افزایش سطح عملکرد جنسی مثبت و سازنده معرفی نمودند.
در پژوهش حاضر برای اولین بار مدل آموزشی رضایت مندی جنسی زوج های ایرانی با توجه به ضرورت های اشاره شده با تمرکز بر شناخت ها و نگرش زوج های ایرانی نسبت به رابطه جنسی، پیامدهای رابطه جنسی مثبت و سالم ، ترجیحات جنسی زوج های ایرانی، نقش آمادگی ذهنی و عملی برحسب ترجیحات زوج ها، اهمیت رفتارها در رابطه جنسی، موانع رفتاری، موانع عاطفی و هیجانی، تصویرسازی ذهنی و عوامل پیرامونی تسهیلگر در رابطه جنسی، موانع شناختی و موانع پیرامونی و محیطی تهیه و در کنار رویکرد مسترز و جانسون اثربخشی این آموزش بر سازگاری و تعارض زناشویی موردبررسی قرارگرفته است .
بر همین اساس ، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش رضایت مندی جنسی ایرانی در کنار رویکرد آموزشی مسترز و جانسون بر سازگاری و تعارض زناشویی و برای آزمون سؤالات زیر اجرا شد.
Babakhani, N, Taravati, M, Masoumi, Z, Garousian, M, Faradmal, J, & Shayan, A.