ملخص الجهاز:
کیهان فرهنگی: نقش نرم افزارهاي مجازي فضاي مجازي در اين ميان چيست؟ دکتر فشارکي: ما در بحث رسانهها في نفسه رسانههاي متعارف را نبينيم؛ آنها ميتوانند جلودار باشند ولي نياز است که شبکهاي از علاقهمندان بهخصوص در فضاي مجازي ايجاد شود و يک رابطه رفت و برگشتي بين رسانههاي مجازي با رسانههاي مرسوم باشد تا مشکلات و موانع موجود از طريق مطالب کارشناسي، از فضاي مجازي به رسانههاي اصلي و بالعکس منتقل شود و در اين رفت و برگشتها هم فرهنگسازي صورت گيرد، هم اولويتها به دست بيايد هم جهتگيري مشخص شود تا به اهداف مدنظر دست پيدا کنيم.
گاهي مقررات دست و پا گيري ممکن است در کشور در بخشهاي مختلف جلوي پاي مراکز توليدي باشد، ممکن است فرآيند کار سازمانهايي اساساً مانعتراش باشد، يا مديري به گونهاي مانعسازي کند از اينکه توليدي بخواهد شکل بگيرد، يا بعضي مديران افق درستي از بهخصوص عناوين سال نداشته باشند، يا کارشناساني مانع ايجاد کنند، مثلاً طرف آنها، مجوزي ميخواهد و اين قدر موانع پيش روي توليدکننده ميگذارند که طرف خسته ميشود يا سرمايهاش را به سمت ديگري ميبرد و توليدي به شکل واقعي شکل نميگيرد در همه اين موارد رسانهها ميتوانند به مانعزدايي کمک کنند.
دکتر فشارکي: بله متأسفانه يک اتفاقي که رخ ميدهد و بهخصوص اين بحث توسط رسانههاي دشمن هست و رسانههاي خودي بايستي به آن توجه داشته باشند اين است که ضعفها را بزرگنمايي ميکنند و به آن دامن ميزنند و تحقير کالاي بومي در مقابل کالاي خارجي دارد به طرق مختلف دارد شکل ميگيرد که اين تأثير مستقيم بر مصرف ميگذارد، اول بر فرد ايراني و بعد هم نوع مصرف و ذائقهاش؛ لذا رسانهها بايد اين مرز را بشکنند و مانع بزرگنمايي ضعفها شوند و فقط ضعف برخي از کالاها بايد برطرف شود.