خلاصة:
هدف: تامین منابع مالی دانشگاهها یکی از پیچیدهترین مشکلات و مسائل دانشگاههای دنیا است و از طرف دیگر دولتها تمایل دارند از وابستگی دانشگاهها به منابع دولتی کاسته شود و دانشگاهها را به سوی نظام بازار و نظام عرضه و تقاضا سوق دهند. با توجه به این که دانشگاه درخدمت جامعه است، افرادی از جامعه بهعنوان هیئت امنا بهعنوان واسطی بین دانشگاه و جامعه قرار میگیرند. هیئت امنا از طریق این ارتباط میتواند در ایجاد و جذب منابع مالی جدید برای دانشگاه نقش به سزایی داشته باشد. این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین ابعاد و مولفههای کارکردی که میتوانند در ایجاد و ارتقاء نقش هیئت امنا در تامین منابع مالی دانشگاهها موثر باشند، انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی و از نظر شیوه پژوهش، تحلیل محتوا بوده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 15 نفر از افراد صاحبنظر و خبره در حوزه آموزش عالی بودهاند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزارMAXQDA2018 ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار دادهها با استفاده از روش تاییدپذیری توسط مشارکتکنندگان صورت پذیرفت.
بحث و نتیجهگیری: مطابق دادههای بدست آمده از مصاحبههای پژوهشی، دادههای خلاصه شده به چهار بعد شامل: روشهای تامین منابع مالی دانشگاهها، نقش هیئت امنا در تامین منابع مالی دانشگاهها، موانع موجود در تنوع بخشی در تامین منابع مالی دانشگاهها و سازوکارهای ارتقاء نقش هیئت امنا در تامین منابع مالی و 18 مولفه برای مقوله اصلی یعنی ارتقاء نقش هیئت امنا در تامین مالی دانشگاهها و 55 زیرمولفه است.
دانشگاهها در بعد روشهای تامین منابع مالی، باید با اقتصاد، بازار و صنعت ارتباط برقرار کنند و نقش فعالتری در این زمینهها داشته باشند، چنین دانشگاهی باید بازتابی از آن در فعالیتهای هیئت امنایش مشاهده شود. بنابراین با بکارگیری ساز و کارهای مطرح شده و رفع موانع موجود در تنوع بخشی در تامین منابع مالی، با بهرهمند شدن از افراد از بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، تولید و خدمات تحت عنوان هیئت امنا برای ارتقاء نقش هیئت امنا در تامین منابع مالی اهتمام ورزند، در این صورت اعضای هیئت امنا میتوانند با ایجاد ارتباطات جدید موجب ترمیم شکافهای موجود بین دانشگاه و جامعه گشته و یک نوع ارتباط نهادمند، هدفمند و تاثیرگذار ایجاد کنند و در جهت تامین منابع مالی جدید و تنوع بخشی در منابع مالی برای دانشگاه نقش آفرینی نمایند.
Objective: Funding of universities is one of the most complex problems and issues of universities in the world and on the other hand, governments tend to reduce the dependency of universities on government resources and offer universities to the market and supply system. Given that the university serves the community, individuals from the community, act as a board of trustees, as an intermediary between the university and the community. Through this connection, the Board of Trustees can play an important role in creating and attracting new financial resources for the university. This study aimed to identify and explain the dimensions and functional components that can effectively create and promote the role of the Board of Trustees in financing universities.
Materials and Methods: The present study was applied in terms of purpose, qualitative in terms of data type, and content analysis in terms of research method. Participants in this study included 15 experts in the field of higher education who were selected by purposive sampling. The data collection tool is a semi-structured interview. Data were analyzed using MAXQDA2018 software. Data validation was done by the participants using the verification method.
Results and Discussion: According to the data obtained from research interviews, the data are summarized into four dimensions, including methods of financing universities, the role of the Board of Trustees in financing universities, barriers to diversification in financing universities, and Mechanisms for promoting the role of the Board of Trustees
in financing and 18 components for the main category, namely promoting the role of the Board of Trustees in financing universities and 55 sub-components.
In terms of funding methods, universities should interact with the economy, market and industry and play a more active role in these areas. Such a reflection should be reflected in the activities of the Board of Trustees. Therefore, by applying the proposed mechanisms and removing existing barriers to diversification in the provision of financial resources, by benefiting from people from different economic, social, production and service sectors under the name of the Board of Trustees, it is possible to promote the role of the Board of Trustees in providing resources. In this case, the members of the Board of Trustees can, by creating new connections, repair the existing gaps between the university and the community and create an institutional, purposeful and effective relationship, in order to provide new financial resources and diversify resources.