خلاصة:
هدف: هدف از انجام نوشتار پیش رو، ارزیابی عوامل تاثیرگذار ماهیت وحی و قلمرو آن، اخلاق و معنویت، تعامل و گفتگو، ساختار، رسانه و خدمات اجتماعی در حوزۀ تبلیغ اسلام و مسیحیت بود. روش: مقالۀ حاضر با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. یافتهها: مسیحیت با وجود ضعف در حوزۀ وحی و قلمرو آن و همچنین ضعف در پیشینۀ تعامل و گفتگو با سایر ادیان، در حوزۀ تبشیری و تنصیری خویش موفق بوده است. نتیجهگیری: تاثیر یافتۀ پژوهش را میتوان در حوزۀ ساختاری، روشی و خدمات حرفهای تبلیغ مشاهده کرد. در مقابل، اسلام با وجود دارا بودن پشتوانۀ الهی در حوزۀ وحی و قلمرو آن و همچنین پیشینۀ ریشهدار تعامل و گفتگو با سایر ادیان، در حوزۀ تبلیغ با آسیبهایی مواجه است که در بیشتر موارد به حوزۀ ساختار، رسانه و خدمات حرفهای تبلیغ بازمیگردد.
Objectives:The present article aims at evaluating the influential factors in the field of Islamic preaching and Christianity in the nature of revelation and its realm, ethics and spirituality, interaction and dialogue, structure, media and social services and it was noted that each of these factors can play an effective role. Method: The method of the present article is descriptive-analytical method. Results: Christianity, despite its weakness in the field of revelation and its realm, as well as its weakness in the history of interaction and dialogue with other religions, has been successful in its evangelical and interpretive field. Conclusion: It can be seen in the field of structure, methodology and professional advertising services. In contrast, Islam, despite having divine support in the field of revelation and its realm, as well as a deep-rooted history of interaction and dialogue with other religions, faces harms in the field of preaching ( Tabliq) that in most cases go back to the structure, media and professional services.