خلاصة:
هویت ملی یکی از ارکان مهم حفظ وحدت و یکپارچگی درون ملتهاست که دولتها برای حفظ موجودیت و یکپارچگی کشور موظفاند مؤلفههای سازنده هویت ملی را در مردم تقویت و بازتولید کنند. یکی از راههای آموزش هویت ملی به دانشآموزان، تدوین محتوای آموزشی و کتب درسی مناسب در مدرسه است. اگر هویت ملی را به معنی داشتن احساس تعلق به کشوری که مردم آن زبان، سرزمین، میراث فرهنگی و آدابورسوم، عواطف و خاطرات مشترک، نظام سیاسی و دولت، باورها، سمبلها و قهرمانان ملی مشترک، تاریخ و پیشینهی مشترک، اقتصاد واحد، هنر و ادبیات و حتی دین مشترک دارند، در نظر بگیریم، این احساس تعلق در یک ملت، ایجاد نوعی همبستگی و یکپارچگی میکند. در این نوشتار، وجود مؤلفههای سازنده هویت ملی، در آموزشهای رسمی دبستانهای کشور بلژیک، بهوسیله تحلیل محتوای مفاد درسی دبستان و پاسخهای معلمان و مدیران مقطع ابتدایی به پرسشنامهای محتوی ۲۵ سؤال به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و هلندی که به ۳۱۴۰ مدرسه ابتدایی در بلژیک ارسالشده بود، بررسی میشود. تحلیل نتایج نظرسنجی آموزشی و پدیدارشناسی کنشهای سیاسی و جامعهشناختی دولت بلژیک در جامعه نشان میدهد که این دولت نهتنها نسبتبه هویت ملی و تحکیم آن بیتفاوت نیست، بلکه با برنامهها و سیاستهای مختلف و متنوعی درصدد تحکیم هویت ملی و ملتسازی براساس ارزشهای تعریفشده بلژیکی است. این نوشتار براساس مطالعات کتابخانهای، کسب اطلاعات از طریق پرسشنامه و مشاهده مستقیم محیط، با استفاده از روش اسنادی، توصیفی، تحلیل محتوای کیفی و مطالعات میدانی انجام شده است.
National identity is one of the bases of maintaining unity and integrity within a nation, and the governments are obliged to strengthen the components of national identity in the society in order to maintain the existence and integrity of the country. A way for educating students about national identity is through the codification of curriculum and textbooks in the schools. Considering that national identity means having a sense of belonging to a country in which the people have shared language, land, cultural heritage and customs, emotions and memories, political system, symbols, and national heroes, history, economic unity, art, literature, and even similar religion; this sense of belonging in a nation creates a kind of solidarity and unity. In this article, the existence of national identity components in the formal education of primary schools in Belgium has been studied, by analyzing the content of primary school curriculums and the answers of primary schools teachers to questionnaires containing 25 questions in three languages of English, French, and Dutch which were sent to 3140 primary schools in Belgium. The Educational questionnaires and phenomenological results of the Belgian government's political and sociological actions in the society show that the state is not only indifferent to the national identity and its consolidation but also seeks to consolidate national identity and nation-building based on the defined Belgian values. This article is based on library studies, obtaining information through a set of questionnaires and direct observation of the environment, using document-based, descriptive, qualitative content analysis and field studies.
ملخص الجهاز:
در این نوشتار، وجود مؤلفههای سازنده هویت ملی، در آموزشهای رسمی دبستانهای کشور بلژیک، بهوسیله تحلیل محتوای مفاد درسی دبستان و پاسخهای معلمان و مدیران مقطع ابتدایی به پرسشنامهای محتوی ۲۵ سؤال به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و هلندی که به ۳۱۴۰ مدرسه ابتدایی در بلژیک ارسالشده بود، بررسی میشود.
ما درپی یافتن این احساس تعلق و عاطفه جمعی که مانند یک روح مشترک در میان یک ملت، جاریکننده زندگی و وحدتبخش است، در آموزههای مقطع ابتدایی بلژیک هستیم و با تجزیهوتحلیل برنامههای درسی و مفاد آموزشی دوره ابتدایی در سال ۲۰۲۰ میلادی و تحلیل پاسخهای پرسشنامه، به این نتیجه رسیدیم که ویژگیهای اصلی ساخت هویت ملی از طریق آموزش دروسی نظیر تاریخ، جغرافیا، دینی و همچنین، درسهایی که حاوی مفاهیم اجتماعی و مردمشناسی هستند، به دانشآموزان منتقل می شود.
ازآنجاکه ممکن است در محدوده مرزهای هر کشوری، نژادها و اقوام گوناگون زندگی کنند، این تفاوت و غیریتسازی نژادی و قومی باعث عدم شکلگیری نوعی وحدت و همبستگی عاطفی میشود و خود موضوع تفرق و واگرایی است؛ لذا دولتها با استفاده از ابزار آموزشوپرورش و محتوای درسی برای تقویت حس هویت ملی سعی بر آن دارند که همه افراد یک کشور را در غالب ملت، زیر یک چتر وفاق و همگرایی با عنوان «هویت ملی» جمع آورند.
بلژیک تنها کشوری است که دو نماینده 1 که درواقع Tow delegates, Tow national coordinators هماهنگکننده ملی هستند، با دو زبان هلندی و فرانسوی در اتحادیه اروپا و بنیاد علوم اروپا دارد (بلیت، 2006)؛ این عدم وحدت و دوگانگی موجود در بلژیک، لزوم آموزشهای اتحادآفرین در نسلهای بعدی تحت یک دولت واحد ملی را دوچندان میکند.