خلاصة:
بهرغم اینکه روششناسی، بنیاد پژوهشهای تربیت معلم است و امروزه حوزه این پژوهشها با ابهام روششناختی مواجه میباشد، در سالهای اخیر مطالعات محدودی در این زمینه انجام شده است و این کاستی، سبب گردیده تا برخی از پژوهشها با نادیده گرفتن الزمات نظری پژوهش به مغالطات مفهومی پرتکراری دچار شوند؛ لذا ضروری است تا در مفاهیم روششناختی حوزه پژوهش تربیتمعلم بازنگری و بازاندیشی جدی انجامشود. در حقیقت نیاز است تا با استفاده از مبانی این حوزه، روش در پژوهش تربیت معلم به صورت مجدد مفهومپردازی شود. در همین راستا، پژوهش حاضر قصد دارد تا با نگاهی جامع به تحولات حوزههای پژوهش و ظهور جنبش سوم روششناسی، به مفهومپردازی روش در مقابل روش تحقیق و بررسی ارتباط بین روششناسی با هستیشناسی، معرفتشناسی و ارزششناسی بپردازد و سپس رویکردهای کمّی و کیفی در پژوهشهای تربیت معلم را از دریچه روششناختی با یکدیگر مقایسه کند. برای رسیدن به این اهداف، با استفاده از روش سندکاوی نظامدار در یک فرآیند قاعدهمند، 28 مقاله مرتبط در حوزه روششناسی آموزشی، بازیابی و مورد واکاوی قرار گرفت و متون برگزیده بررسی و نقد شدند. یافتهها حاکی از این است که روششناسی پژوهش در تحقیقات تربیت معلم، در سطوح هستیشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی از بنیادهای فلسفی همگونی برخوردار است که ضرورت دارد برای شکلدهی به روشهای تحقیق به عنوان فنون عملیاتی تحقیق، مورد توجه قرار گیرند. علاوه بر این، تحقیقات کیفی و کمّی در تمامی سطوح مذکور بررسی و تفاوتها و شباهتهای آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. پژوهشگران حوزه تربیت معلم با استفاده از این یافتهها میتوانند از بسیاری از مغالطات روششناختی موجود در نتایج تحقیقات معاصر در حوزه تربیت معلم بپرهیزند و به درک عمیقتر و مفهومیتری از روش در تحقیق برسند.
Although the methodology is the foundation of teacher education research, and today the domain of this research has encountered methodological ambiguity, limited studies have been conducted on it in recent years. This shortcoming has led some studies to ignore the theoretical requirements of research and suffer from frequent conceptual fallacies. Therefore, it is necessary to seriously review and rethink the methodological concepts in the teacher education research. In fact, it is necessary to re-conceptualize the method in teacher education research using the fundamentals of this field. In this regard, the present study intends to take a comprehensive look at the developments in the domain of research and the emergence of the third methodological movement, to conceptualize the method versus research method and examine the relationship between the methodology and ontology, epistemology and axiology and then compare the quantitative and qualitative approaches in the teacher education research from a methodological point of view. To achieve these goals, using systematic documentary methods in a regular process, 28 related articles on the educational methodology were retrieved and analyzed, and the selected texts were reviewed and criticized. Findings indicated that the research methodology in the teacher education research has homogeneous philosophical foundations at the ontological, epistemological and axiological levels, which is necessary to be considered to shape the research methods as the operational research techniques. Also, the qualitative and quantitative research at all the mentioned levels were investigated, and their differences and similarities were evaluated. Using these findings, the researchers in the domain of teacher education could avoid many of the methodological fallacies in the results of the contemporary research on the teacher education and achieve a deeper and more conceptual understanding of the research method.