خلاصة:
بحث پیرامون تاثیر افزایش قیمت کالا در احکام خمس است. به این بیان که امروزه که دچار نوسانات قیمت کالا هستیم و از طرفی نیز شیعه قایل به تعلق خمس به تمام اشیا هست. بنابراین باید بحث نمود که چنانچه شخصی کالایی بخرد و قیمتش افزایش یابد. چه تاثیری در احکام خمس دارد. که چنین سئوالی چند فرض دارد. زیرا یا آن کالا را از پولی خرید که خمسش را پرداخته بود و یا از پولی که خمسش پرداخت نشده بود خرید و در فرض دوم نیز یا کالا را برای نگهداری و استفاده شخصی خرید و یا برای تجارت و خرید و فروش. که هر فرضی از آن حکم جداگانه ای دارد و لازم است به بررسی آن پرداخته شود تا در زمان کنونی و نوسانات قیمت. مومنان وظیفه خود را در قبال خمس کالاها بدانند و به آن عمل کنند و ما نیز در این مقاله با بررسی اقوال مختلف فقها و ادله هر یک از آن به بررسی چنین بحثی پرداخته ایم
Background and Aim: Although the discussion
of inflation and its effect on the rules of khums is
not a new issue in Islamic jurisprudence and many
Shiite and Sunni jurists have addressed it, but
considering that today the fluctuations in
commodity prices are abundant and commodity
prices change every day. He finds that in order to
inform everyone about the effect of inflation on
the provisions of khums, it is necessary to study
such issues.
By studying the sayings of the jurists, it can be
concluded that according to the Sunnis, inflation
and increase in goods have no effect on the rules
of khums. Because they consider khums
obligatory only in spoils of war and in other cases
they do not consider khums obligatory, but from
the point of view of Shiite jurists, the product
whose price was increased either belonged to
khums and its khums was not paid, or did not
belong to khums or belonged to khums. The
khums was paid, in which case the ownership of
the goods is either through trade or non-trade, each
of which has its own rules, and this article is
written to review its ruling.
Materials and Methods: The present study,
based on the expression of different views of the
jurists of the two sects and its critique and review,
has dealt with the present subject in a library
manner.
Conclusion: There has been an increase in the
price of goods throughout history and the need to
consider its effect on the rules of khums is also
emphasized by Shiite and Sunni jurists.
Therefore, jurists have expressed different views
in this regard. Because Sunni jurists do not
consider it obligatory to pay khums in such an
assumption, and Shiite jurists believe that the
goods whose price has increased, either belonged
to khums and the khums was not paid, or did not
belong to khums, or belonged to khums and
khums was paid. Just as the owner has several
assumptions about the purpose of buying the item,
either he bought it for business or for personal
maintenance. In addition, the way to obtain sex
can be either commercial or non-commercial,
which, considering its different assumptions, has
caused differences in the views of jurists.
ملخص الجهاز:
زیرا در اقتصاد کنونی کشور، اجناس دارای تورم و افزایش قیمت زیاد هستند و هر روزه قیمت اجناس افزایش مییابد، بنابراین باید به این بحث پرداخت که از منظر هر یک از فقهای شیعه و اهلسنت، آیا تورم و افزایش قیمت کالا در احکام خمس اثرگذار است یا خیر؟ هرچند بحث از تأثیر تورم در احکام خمس، بحث نویی نیست و فقهای زیادی از تشیع، نظیر سید محمد کاظم یزدی (ره) در عروة الوثقی، نراقی (ره) در مستند، امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله و رساله استفتاءات، خویی (ره) در موسوعة الامام الخویی و دیگر کتابهای فقهی خویش و ...
دیدگاه اهلسنت؛ از نظر اهلسنت، تورم و افزایش قیمت کالا تأثیری در احکام خمس ندارد، زیرا آنان با تمسک به آیه شریفه «وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبَى وَ الْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ» 1 (انفال/ 41)، خمس را منحصر در غنائم جنگی دانستهاند و غیر غنائم جنگی را متعلق خمس نمیدانند تا قائل به تأثیر افزایش قیمت آن در احکام خمس شوند ( ابن العربی، بیتا، 2/ 855 ـ بیضاوی، 1418، 3/ 60 ـ ابوحیان اندلسی، 1420، 5/ 326 ـ ابوالمظفر اسفرایینی، 1373، 2/ 825 ـ ابن کثیر دمشقی، 1419، 4/ 52 ـ طبری، 1412، 9/ 118 ـ قرطبی، 1364، 8/ 1 ـ ثعالبی، 1418، 3/ 137 ـ آلوسی، 1415، 5/ 200 ـ ابن جوزی، 1422، 2/ 211 ـ رشیدالدین میبدی، 1371، 4/ 49).