خلاصة:
از نخستین سدههای اسلامی، عرفان به صورتِ یکی از ارکان معرفت در کردار و نوشتار بسیاری از فرهیختگان مسلمان، راه یافت. مفسران قرآن کریم از جمله کسانی بودند که از این دریای معرفت در تفسیر آیات قرآن بهره گرفتند. خواجه عبداله انصاری، عارف قرن پنجم هجری، در نثر مسجع خویش و در قالب مناجات، علاوه برطرح مضامین عرفانی و سیر و سلوک عملی، مسائل اخلاقی و تعلیمی را نیز به اشاره بیان می‏کند. در قرن سیزدهم هجری نیز عارفی شیعی به نام «صفی علیشاه» تفسیری منظوم از قرآن نگاشته و در آن مضامین عرفانی را در قالب سیر و سلوک عملی بیان کرده و گاهی نیز به این مضامین، رنگ فلسفی داده است. آمیخته شدن حکمت و عرفان و نزدیک شدن عقل و دل در این تفسیر منظوم به خوبی مشاهده می‏شود. سورۀ یوسف(ع) یکی از بسترهای مهم بیان مضامین عرفانی قرآن است. نگارنده در مقالۀ پیشِ رو، با تکیه بر این سؤال اساسی که میزان اشتراک و افتراق دیدگاههای عرفانی سدۀ پنجم و سیزدهم هجری در تفسیر آیات شریف قرآن تا چه اندازه است، به بررسی تطبیقی مضامین عرفانی سورۀ یوسف(ع) در دو تفسیر یادشده پرداخته است؛ تفاسیری با ویژگیهای متفاوت که مربوط به دو دورۀ مختلف از عرفان اسلامی است.
From the earliest centuries of Islamic history, mysticism as one of the pillars of knowledge, has appeared in the behaviors and writings of many Muslim scholars. Commentators of the Holy Quran were among those who used this sea of knowledge in interpreting the verses of the Quran. The mystic of the fifth century AH, Khwaja Abdullah Ansari, in his prose and in his written of prayers, points out ethical and educational issues in addition to the mystical themes and material practices. In the thirteenth century, a Shiite mystic named Safi Alishah wrote a poetic interpretation of the Qurchr('39')an, expressing mystical themes in a practical way while at the ame time sometimes, he gave them philosophical themes. The reasoning of the heart and refernce to the concept of heart in this poetic interpretation can be well observed. One of the important contexts for expressing the mystical themes of the Qurchr('39')an is Surah Yusuf (AS). Based on the basic question of the degrees of commonalities and differences between the mystical views of the fifth and thirteenth centuries (AH) interpretations of the noble verses of the Qurchr('39')an, the present article has made a comparative study of the mystical themes of Surah Yusuf (AS) in these two interpretations. The imporatnt point is that these interpretations have different characteristics that are related to two different periods of Islamic mysticism
ملخص الجهاز:
(همان: 356) ب) صفیعلیشاه، ذیل آیههای 100 و 101 نیز ابتدا به دیدار یوسف و یعقوب و حال آن دو عاشق اشاره میكند و سپس با یادآوری عشق پاك آن دو میگوید: اگر با مرشد خود همراه شوی، او میتواند بعد از طی مرحله فقر، تو را به وصال معشوقت برساند؛ به این شرط كه او را رها نكنی تا از مستی(سكر5) به هوشیاری(صحو) برسی و به دیدار محبوب دست یابی؛ اما این اتفاق تنها زمانی میافتد كه تو تمام زندگیات را برای وصال معشوق فدا کنی و از دست بدهی.
The imporatnt point is that these interpretations have different characteristics that are related to two different periods of Islamic mysticism Keywords: Surah Yusuf, Comparative Study, Mystical Themes, Khajeh Abdullah, Safi Ali Shah Sincerity in mystical insight and its relation to other positions Maah Nazari Associate of Persian Language and Literature, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran Abstract Sincerity is solitude, that is, cutting off from everyone and joining God and sitting on the "love" stage and letting the sharp bird of hope and interests fly.
Keywords: sincerity, sharia, mysticism, hijab A Comparative Study of the Ideal Man in the Works of Coelho and in Islamic Mysticism Mohammad Esmail Abdollahi Research department of Islamic mysticism, Orvatol Vosgha international research center, Qom, Iran (in charge of correspondence) Hassan Ramezani Assistant professor of the department for the interpretation of the holy Quran, Islamic sciences and culture research center, Qom, Iran Abstract Paulo Coelho's mysticism is mainly a kind of psychological mysticism that seeks to find the truth with self-reliance.